Stampa 1877 - 1947 Zürich
1938
Oil on canvas
88x130 cm
Monogrammed by the artist in oil paint at lower left "A. G." and signed, dated and inscribed on the reverse of the canvas "AUGUSTO GIACOMETTI / 1938 / Rhododendron"
The work is registered in the Swiss Institute for Art Research in Zurich as an orignal work by Augusto Giacometti with the archive number 77229 and is intended for the new catalogue raisonné
Private collection Switzerland
Saint-Paul-de-Vence 2021, Fondation Marguerite et Aimé Maeght, Giovanni, Augusto, Alberto, Diego, Bruno Giacometti, une famille de créateurs, pag. 84 reprod.
On the original stretcher, in the old nailing. Impeccable and perfectly fresh in condition
The intensely coloured and impasto painting shows a rhododendron vine planted in a pot in its full bloom as seen from diagonally above. This somewhat unusual view makes the potted plant appear all the larger. The yellow, white striped background, which can be interpreted as a cloth, has been kept very abstract by Giacometti. In this work, the artist deals with the ambivalence of representationalism and abstraction
1938
Öl auf Leinwand
88x130 cm
Unten links vom Künstler in Ölfarbe monogrammiert "A. G." und rückseitig auf der Leinwand signiert, datiert und bezeichnet "AUGUSTO GIACOMETTI / 1938 / Rhododendron"
Das Werk ist im Schweizerischen Institut für Kunstwissenschaft in Zürich als eigenhändige Arbeit von Augusto Giacometti unter der Archivnummer 77229 registriert und vorgesehen für das neue Werkverzeichnis
Privatsammlung Schweiz
Saint-Paul-de-Vence 2021, Fondation Marguerite et Aimé Maeght, Giovanni, Augusto, Alberto, Diego, Bruno Giacometti, une famille de créateurs, pag. 84 reprod.
Auf dem originalen Chassis, in der alten Nagelung. Tadellos und vollkommen frisch in der Erhaltung
Das farbintensive und pastos gemalte Gemälde zeigt einen in einem Topf gepflanzten Rhododendronstock in seiner vollen Blüte von schräg oben herab gesehen. Diese etwas unübliche Sichtweise lässt die Topfpflanze umso grösser erscheinen. Der gelb, weiss gestreifte Hintergrund, er kann als ein Tuch gedeutet werden, ist von Giacometti sehr abstrakt gehalten. Der Künstler befasst sich in diesem Werk mit der Ambivalenz von Gegenständlichkeit und Abstraktion