Soncino 1933 - 1963 in Mailand
1958
Kaolin on fabric on pluck
40x29,5 cm
Signed and dated by the artist "PIERO MANZONI '58" in ballpoint pen on the reverse of the chassis
We thank Rosalia Pasqualino di Marineo of the Fondazione Piero Manzoni for the confirmation of the signature".
Freddy Battino/Luca Palazzoli, Piero Manzoni, Catalogue raisonné, Mailand 1991, no. 483, ill.
Germano Celant, Piero Manzoni, Catalogo generale, Tomo secondo, Mailand 2004, no. 285, ill.
Tamiko Sugito collection, Nagoya
Galerie Hans Mayer, Düsseldorf; sold at ART Basel 2000 to
Private collection, Switzerland
On the old chassis in the original nailing. With old, fine frame strips. Minimal abrasions in the kaolin, in very good overall condition
The artist, who died much too early at the age of only 30, has an extensive oeuvre. He became known through his provocative actions, namely with “Merda d’Artista” or “Fiato d’Artista” (artist breath). In addition to these “elementary products” by an artist, series of drawings, such as those for the “line”, or object paintings were created that dealt with the matter itself. In his program publication “Una nuova zona di immagini” from 1957, he prepared the way for his “Achrome”, that is, “colorless”, completely reduced, white works. He stretched cloths and fabrics on a solid canvas or other surface as a support and “painted” them with kaolin, also known as china clay or white clay. This created incomparable, velvety surfaces and a completely new form of paintings. Later he further developed the series with “untreated” cotton fabrics or even with stringed cotton balls or polystyrene balls
The work offered here is one of the first in which he draped individual fabric rectangles next to each other on the carrier canvas in a quasi-geometrical manner. In some places the fabric is even visible through the kaolin. Such well-preserved and early “achromes” are extremely rare today
1958
Kaolin auf Stoff auf Rupfen
40x29,5 cm
Rückseitig auf dem Chassis vom Künstler in Kugelschreiber signiert und datiert "PIERO MANZONI '58"
Wir danken Rosalia Pasqualino di Marineo von der Fondazione Piero Manzoni für die Bestätigung der Signatur
Freddy Battino/Luca Palazzoli, Piero Manzoni, Catalogue raisonné, Mailand 1991,
Germano Celant, Piero Manzoni, Catalogo generale, Tomo secondo, Mailand 2004,
Tamiko Sugito collection, Nagoya
Galerie Hans Mayer, Düsseldorf; verkauft an der ART Basel 2000 an
Privatsammlung Schweiz
Auf dem alten Chassis in der originalen Nagelung. Mit alten, feinen Rahmenleisten. Minime Abreibungen im Kaolin, in sehr guter Gesamterhaltung
Der mit nur 30 Jahren viel zu früh verstorbene Künstler kann ein umfangreiches Œuvre aufweisen. Bekannt wurde er durch seine provokativen Aktionen, namentlich mit “Merda d’Artista” oder “Fiato d’Artista” (Künstleratem). Neben diesen “elementaren Produkten” eines Künstlers entstanden Serien von Zeichnungen, etwa zur “Linie”, oder Objektgemälde, die sich mit der Materie an sich befassten. In seiner Programmschrift “Una nuova zona di immagini” von 1957 bereitete er den Weg vor für seine “Achrome”, also “farblose”, völlig reduzierte, weisse Arbeiten. Auf eine feste Leinwand oder andere Unterlagen als Träger spannte er Tücher und Stoffe und “bemalte” sie mit Kaolin, auch Porzellanerde oder weisse Tonerde genannt. So entstanden unvergleichliche, samtene Oberflächen und eine komplett neue Form von Gemälden. Später entwickelte er die Serie weiter mit “unbehandelten” Baumwollstoffen oder gar mit aneinandergereihten Wattebäuschen oder Polystyrolkügelchen
Das hier angebotene Werk ist eines der ersten, bei denen er einzelne Stoffrechtecke auf der Trägerleinwand quasi-geometrisch nebeneinander drapierte. An einigen Stellen ist der Stoff sogar noch durch das Kaolin hindurch sichtbar. So gut erhaltene und frühe “Achrome” sind heute äusserst selten