• Artiste / n° lot
  • Recherche de texte
  • Recherche de technique
  • Recherche par période stylistique
  • Catalogue en ligne

    • Vue d'ensemble
    • Vue d'ensemble
    Piero Manzoni  : Achrome , 1958
    Piero Manzoni  : Achrome , 1958
    Piero Manzoni : 113 Achrome
    Piero Manzoni : 113 Achrome

    Piero Manzoni

    Soncino 1933 - 1963 in Mailand

    113   

    Achrome

    Estimation CHF 250'000
    Adjugé CHF 240'000
    Information sans garantie
    18.09.2020
    Version allemande ci-dessous

    1958

    Kaolin on fabric on pluck

    40x29,5 cm

    Signed and dated by the artist "PIERO MANZONI '58" in ballpoint pen on the reverse of the chassis
    We thank Rosalia Pasqualino di Marineo of the Fondazione Piero Manzoni for the confirmation of the signature".

    Catalogues Raisonné

    Freddy Battino/Luca Palazzoli, Piero Manzoni, Catalogue raisonné, Mailand 1991, no. 483, ill.

    Germano Celant, Piero Manzoni, Catalogo generale, Tomo secondo, Mailand 2004, no. 285, ill.

    Provenance

    Tamiko Sugito collection, Nagoya

    Galerie Hans Mayer, Düsseldorf; sold at ART Basel 2000 to

    Private collection, Switzerland

    Condition

    On the old chassis in the original nailing. With old, fine frame strips. Minimal abrasions in the kaolin, in very good overall condition

    Commentaires

    The artist, who died much too early at the age of only 30, has an extensive oeuvre. He became known through his provocative actions, namely with “Merda d’Artista” or “Fiato d’Artista” (artist breath). In addition to these “elementary products” by an artist, series of drawings, such as those for the “line”, or object paintings were created that dealt with the matter itself. In his program publication “Una nuova zona di immagini” from 1957, he prepared the way for his “Achrome”, that is, “colorless”, completely reduced, white works. He stretched cloths and fabrics on a solid canvas or other surface as a support and “painted” them with kaolin, also known as china clay or white clay. This created incomparable, velvety surfaces and a completely new form of paintings. Later he further developed the series with “untreated” cotton fabrics or even with stringed cotton balls or polystyrene balls

    The work offered here is one of the first in which he draped individual fabric rectangles next to each other on the carrier canvas in a quasi-geometrical manner. In some places the fabric is even visible through the kaolin. Such well-preserved and early “achromes” are extremely rare today


     
     

    Achrome


    1958

    Kaolin auf Stoff auf Rupfen

    40x29,5 cm

    Rückseitig auf dem Chassis vom Künstler in Kugelschreiber signiert und datiert "PIERO MANZONI '58"
    Wir danken Rosalia Pasqualino di Marineo von der Fondazione Piero Manzoni für die Bestätigung der Signatur

    Werkverzeichnisse

    Freddy Battino/Luca Palazzoli, Piero Manzoni, Catalogue raisonné, Mailand 1991, Nr. 483, reprod.

    Germano Celant, Piero Manzoni, Catalogo generale, Tomo secondo, Mailand 2004, Nr. 285, reprod.

    Provenienz

    Tamiko Sugito collection, Nagoya

    Galerie Hans Mayer, Düsseldorf; verkauft an der ART Basel 2000 an

    Privatsammlung Schweiz

    Zustand

    Auf dem alten Chassis in der originalen Nagelung. Mit alten, feinen Rahmenleisten. Minime Abreibungen im Kaolin, in sehr guter Gesamterhaltung

    Erläuterungen

    Der mit nur 30 Jahren viel zu früh verstorbene Künstler kann ein umfangreiches Œuvre aufweisen. Bekannt wurde er durch seine provokativen Aktionen, namentlich mit “Merda d’Artista” oder “Fiato d’Artista” (Künstleratem). Neben diesen “elementaren Produkten” eines Künstlers entstanden Serien von Zeichnungen, etwa zur “Linie”, oder Objektgemälde, die sich mit der Materie an sich befassten. In seiner Programmschrift “Una nuova zona di immagini” von 1957 bereitete er den Weg vor für seine “Achrome”, also “farblose”, völlig reduzierte, weisse Arbeiten. Auf eine feste Leinwand oder andere Unterlagen als Träger spannte er Tücher und Stoffe und “bemalte” sie mit Kaolin, auch Porzellanerde oder weisse Tonerde genannt. So entstanden unvergleichliche, samtene Oberflächen und eine komplett neue Form von Gemälden. Später entwickelte er die Serie weiter mit “unbehandelten” Baumwollstoffen oder gar mit aneinandergereihten Wattebäuschen oder Polystyrolkügelchen

    Das hier angebotene Werk ist eines der ersten, bei denen er einzelne Stoffrechtecke auf der Trägerleinwand quasi-geometrisch nebeneinander drapierte. An einigen Stellen ist der Stoff sogar noch durch das Kaolin hindurch sichtbar. So gut erhaltene und frühe “Achrome” sind heute äusserst selten

    Piero Manzoni  : Achrome , 1958
    Piero Manzoni  : Achrome , 1958

    KORNFELD
    Tradition et Expertise depuis 1864
    GALERIE KORNFELD AUKTIONEN AG • Laupenstrasse 41, Postfach, 3008 Bern / Suisse • Tél +41 31 381 4673 • galerie@kornfeld.ch
  • En poursuivant votre navigation sur ce site, vous acceptez l'utilisation de cookies pour améliorer votre expérience utilisateur. Lire notre déclaration relative à la protection des données.    Accepter