• Artiste / n° lot
  • Recherche de texte
  • Recherche de technique
  • Recherche par période stylistique
  • Catalogue en ligne

    • Vue d'ensemble
    • Vue d'ensemble
    Franz Gertsch  : Irène XI , 1982
    Franz Gertsch  : Irène XI , 1982
    Franz Gertsch : 45 Irène XI
    Franz Gertsch : 45 Irène XI
    Franz Gertsch : 45 Irène XI
    Franz Gertsch : 45 Irène XI

    Franz Gertsch

    Mörigen 1930 - 2022 Riggisberg

    45   

    Irène XI

    Estimation CHF 400'000 *
    Adjugé CHF 580'000
    Information sans garantie
    16.06.2023
    Version allemande ci-dessous

    1982

    Watercolour

    39.5x57.5 cm

    Catalogue Raisonné

    Registered in the Franz Gertsch archive

    Provenance

    Gallery Turske & Turske, Zurich, there acquired by

    Hess Art Collection, from there to

    International Private Collection

    Littérature

    Dieter Ronte, Franz Gertsch, Bern 1986, mit Werkkatalog der Gemälde ab 1969, pag. 141, reprod.

    Dieter Ronte, Hess Collection, Bern/Stuttgart 1989, cat. no. 46

    Expositions

    Zurich 1983, M. Knoedler, Franz Gertsch, label on reverse

    Zurich 1985, Galerie Turske & Turske , Franz Gertsch, label on reverse

    Bern 2006, Kunstmuseum, Franz Gertsch Retrospective, cat. no. 46, reprod.

    Condition

    On strong, laid paper. Torn nail holes in the lower corners. Traces of old mounting on the back. Very fresh in colour and in perfect overall condition

    Commentaires

    Irène Staub (1952-1989), called Lady Shiva, was one of the most colourful figures in Zurich in the 1970s and 1980s. She was the muse of various artists, a fashion icon and a prostitute. Franz Gertsch painted her in 1980, after the paintings of Patti Smith and his iconic self-portrait, as the first large-format, purely female portrait. She was to be followed by Tabea, Verena, Christina and finally Johanna. With "Irène I" he also created his first portrait on paper in 1981, and in the same year he created others with the same model. These works were all in gouache but in different formats. In 1982, he created several more pure watercolours with Irène, practically all in the same format. The present work also belongs to this second series.

    The watercolour is very close to the large painting and to "Irène I". The model looks at the viewer from the front; there is a tremendous directness and determination in her gaze. Unlike the painting and the gouache, Gertsch dissolves the transitions more in the watercolour. The picture seems freer and more direct. Watercolour demands the courage to leave surfaces free, and so, for example, the sword-shaped ear pendant shines out next to the red mouth.

    The sheet is one of the very rare works on paper and impressively demonstrates the artist's incomparable mastery

    We would like to thank the Gertsch family for their valuable comments on this work


     
     

    Irène XI


    1982

    Aquarell

    39,5x57,5 cm

    Werkverzeichnis

    Im Archiv Franz Gertsch registriert

    Provenienz

    Galerie Turske & Turske, Zürich, dort erworben von

    Hess Art Collection, von dort an

    Internationale Privatsammlung

    Literatur

    Dieter Ronte, Franz Gertsch, Bern 1986, mit Werkkatalog der Gemälde ab 1969, pag. 141, reprod.

    Dieter Ronte, Hess Collection, Bern/Stuttgart 1989, Kat. Nr. 46

    Ausstellungen

    Zürich 1983, M. Knoedler, Franz Gertsch, rückseitig mit Etikett

    Zürich 1985, Galerie Turske & Turske , Franz Gertsch, rückseitig mit Etikett

    Bern 2006, Kunstmuseum, Franz Gertsch Retrospektive, Kat. Nr. 46, reprod.

    Zustand

    Auf festem, handgeschöpftem Papier. In den unteren Ecken Reissnagellöchlein. Rückseitig mit Spuren alter Montierungen. Äusserst farbfrisch und in tadelloser Gesamterhaltung

    Erläuterungen

    Irène Staub (1952-1989), genannt Lady Shiva, war eine der schillerndsten Figuren im Zürich der 1970er und 1980er Jahre. Sie war Muse verschiedener Künstler, Modeikone und Prostituierte. Franz Gertsch malte sie 1980 nach den Bildern von Patti Smith und seinem ikonischen Selbstbildnis als erstes grossformatiges, reines Frauenporträt. Nach ihr sollten Tabea, Verena, Christina und schliesslich Johanna folgen. Mit "Irène I" entstand 1981 auch das erste Porträt auf Papier, im selben Jahr schuf er noch weitere mit demselben Modell. Diese Werke waren alle in Gouache aber in unterschiedlichen Formaten angelegt. 1982 entstanden dann noch einige reine Aquarelle mit Irène, praktisch alle in gleichem Format. Zu dieser zweiten Serie zählt auch die vorliegende Arbeit

    Das Aquarell ist sehr nahe am grossen Gemälde und an "Irène I" angelegt. Das Modell schaut die Betrachtenden frontal an, eine ungeheure Direktheit und Entschlossenheit liegt in ihrem Blick. Anders als beim Gemälde und der Gouachen löst Gertsch im Aquarell die Übergänge mehr auf. Das Bild wirkt freier und direkter. Aquarell verlangt den Mut, Flächen freizulassen, und so leuchtet denn etwa neben dem roten Mund der schwertförmige Ohranhänger hervor

    Das Blatt gehört zu den sehr seltenen Arbeiten auf Papier und zeigt die unvergleichliche Meisterschaft des Künstlers eindrücklich auf

    Wir danken der Familie Gertsch für die wertvollen Hinweise zu diesem Werk

    Franz Gertsch  : Irène XI , 1982
    Franz Gertsch  : Irène XI , 1982


    Pour les lots désignés par un astérisque (*), le prix d'adjudication est lui aussi soumis à la TVA.

    KORNFELD
    Tradition et Expertise depuis 1864
    GALERIE KORNFELD AUKTIONEN AG • Laupenstrasse 41, Postfach, 3008 Bern / Suisse • Tél +41 31 381 4673 • galerie@kornfeld.ch
  • En poursuivant votre navigation sur ce site, vous acceptez l'utilisation de cookies pour améliorer votre expérience utilisateur. Lire notre déclaration relative à la protection des données.    Accepter