Málaga 1881 - 1973 Mougins
Mougins, 26 January and 13 March 1962
Colour linocut
53.4x64.3 cm, printing block; 62x75.4 cm, sheet size
Signed by the artist in pencil "Picasso" lower right
Baer 1287/V/B/b
Bloch 1027
On wove paper (papier vélin), with watermark "ARCHES". Colour-fresh and perfect impression and condition. Few studio traces
Picasso often dealt with art-historical models and often quoted them in his own works. He dedicated numerous drawings and paintings to Édouard Manet's "Déjeuner sur l'herbe", created in 1863 and now in the Musée d'Orsay in Paris. He also made three linocuts on the subject, whereby the sheet offered here is the main sheet of this group in its colourfulness and compositional layout. The "ant" above the date is anecdotal; it testifies to the artist's sense of humour. One of the master's important linocuts, made in Mougins.
From the group of approx. 20 copies of the 1963 edition of the Galerie Louise Leiris, Paris, intended for artists and publishers
Mougins, 26. Januar und 13. März 1962
Farbiger Linolschnitt
53,4x64,3 cm, Druckstock; 62x75,4 cm, Blattgrösse
Unten rechts vom Künstler in Bleistift signiert "Picasso"
Baer 1287/V/B/b
Bloch 1027
Auf Velin, mit Wasserzeichen "ARCHES". Farbfrisch und tadellos im Druck und in der Erhaltung. Wenige Atelierspuren
Picasso beschäftigte sich oft mit kunsthistorischen Vorbildern und zitierte sie vielfach in eigenen Werken. Dem 1863 entstandenen und sich heute im Musée d'Orsay in Paris befindlichen "Déjeuner sur l'herbe" von Édouard Manet widmete er zahlreiche Zeichnungen und Gemälde. Es entstanden auch drei Linolschnitte zum Thema, wobei das hier angebotene Blatt in seiner Farbenpracht und kompositorischen Anlage das Hauptblatt dieser Gruppe darstellt. Anekdotisch ist die "Ameise" oberhalb der Datierung; sie zeugt vom Humor des Künstlers. Einer der bedeutenden Linolschnitte des Meisters, entstanden in Mougins
Aus der Gruppe der ca. 20 Exemplare der Edition der Galerie Louise Leiris, Paris, von 1963, die für Künstler und Verleger bestimmt waren