Mise en vente le 12/09/2024,
vers 19:00 h (CET)
(+/- 30 min)
Circa 1519
Woodcut on laid paper
17x12.1 cm, sheet size
Winzinger 87/b
Hollstein 51
Collection Albert W. Blum (1882-1952), Switzerland and Forest Hills, NY, Lugt 79b
Auction Galerie Kornfeld, Bern, 15 June 2012, lot 2
The Eberhard W. Kornfeld Collection, Bern, Lugt 913b
Quite outstanding impression, highly precise in all details, in impeccable condition
A kneeling priest prays before the Virgin and Child, although it is unclear whether this is a divine appearance or just an image. Jesus holds a nail in his hands as a reference to his death on the cross. An ancient figure of a god standing in the ruined courtyard is a reference to the decline of paganism. The influence of the Italian renaissance can be seen in the architecture, as well as in the canopy, the traffic light or the putto playing music, which is reminiscent of Venetian models and can also be found in Altdorfer's drawings on the margins of Emperor Maximilian's prayer book.
Um 1519
Holzschnitt auf Bütten
17x12,1 cm, Blattgrösse
Winzinger 87/b
Hollstein 51
Slg. Albert W. Blum (1882-1952), Schweiz und Forest Hills, NY, Lugt 79b
Auktion Galerie Kornfeld, Bern, 15. Juni 2012, Los 2
Slg. Eberhard W. Kornfeld, Bern, Lugt 913b
Ganz hervorragender, in allen Details höchst präzis zeichnender Abdruck in tadelloser Erhaltung
Ein kniender Geistlicher betet vor der Muttergottes mit Kind, wobei unklar ist, ob es sich um eine göttliche Erscheinung oder ein Bildwerk handelt. Jesus hält einen Nagel als Hinweis auf seinen Kreuzestod in den Händen. In der Hofruine steht eine antike Götterfigur, ein Hinweis auf den Verfall des Heidentums. Der Einfluss der italienischen Renaissance zeigt sich in der Architektur, ebenso wie im Baldachin, der Ampel oder dem musizierenden Putto, der an venezianische Vorbilder denken lässt und ähnlich auch in Altdorfers Randzeichnungen im Gebetbuch Kaiser Maximilians zu finden ist.
Suisse | CHF | 115 |
Europe | CHF | 185 |
Outre-mer | CHF | 235 |