Mise en vente le 12/09/2024,
vers 19:00 h (CET)
(+/- 30 min)
1502, printed 1505
Woodcut, hand-coloured, on vellum
35.9x48 cm, sheet size
Hollstein 47/b/2
Arthur Burkhard, Hans Burgkmair d.Ä., Meister der Graphik, vol. 15, Berlin 1932, no. 79/b
Auction Galerie Kornfeld, Bern, 17 September 2021, lot 24
The Eberhard W. Kornfeld Collection, Bern, Lugt 913b
Stuttgart 1973, Staatsgalerie, Graphische Sammlung, Hans Burgkmair, Das graphische Werk, cat. no. 10
Impeccable impression, contemporary richly illuminated and fresh colours
A leaf from Ratdolt's missal for the diocese of Constance ("Missale Constantiense", Augsburg: Erhard Ratdolt, October 1505). On the left is the canon woodcut that always precedes the Easter liturgy with the depiction of the crucifixion (the reverse is blank as always). Burgkmair's woodcut was first used by Ratdolt in 1502 for the missal for the diocese of Freising and is often described in the literature as his most beautiful canon woodcut.
1502, gedruckt 1505
Holzschnitt, handkoloriert, auf Pergament
35,9x48 cm, Blattgrösse
Hollstein 47/b/2
Arthur Burkhard, Hans Burgkmair d.Ä., Meister der Graphik, Bd. 15, Berlin 1932,
Auktion Galerie Kornfeld, Bern, 17. September 2021, Los 24
Slg. Eberhard W. Kornfeld, Bern, Lugt 913b
Stuttgart 1973, Staatsgalerie, Graphische Sammlung, Hans Burgkmair, Das graphische Werk,
Tadelloser Druck, zeitgenössisch reich illuminiert und farbfrisch
Eine Blattlage aus Ratdolts Messbuch für die Diözese Konstanz ("Missale Constantiense", Augsburg: Erhard Ratdolt, Oktober 1505). Links das der Osterliturgie stets vorangestellte Kanonblatt mit der Darstellung der Kreuzigung (die Rückseite wie immer unbedruckt). Burgkmairs Holzschnitt wurde von Ratdolt erstmals 1502 für das Missale für die Diözese Freising verwendet und wird in der Literatur oft als sein schönstes Kanonblatt bezeichnet.
Suisse | CHF | 130 |
Europe | CHF | 230 |
Outre-mer | CHF | 290 |