Argentan 1881 - 1955 Gif-sur-Yvette
1932
Oil on canvas, doubled
66x91 cm
Signed and dated by the artist lower right "F. LÉGER 32". Titled, signed and dated on the reverse under the doubling "Composition aux trois figures / F. LÉGER 32"
Georges Bauquier/Irus Hansma/Claude Lefebvre du Preÿ/Nelly Maillard, Catalogue raisonné 1932-1937, Paris 1996, no. 816
Investigation report University of the Arts Bern, dated 9 March 2022, available
Certificate from Irus Hansma, Muri, dated 22 March 2022, available
Marie Cuttoli Collection, Paris (since at least 1935)
Collection Mr & Ms Max (Mac) N. Benoff, Los Angeles
1953 on loan to the Los Angeles County Museum of Art
1959 on loan to the Los Angeles County Museum of Art
Collection Ms Max N. Benoff, Los Angeles
Private collection Switzerland
Claude Laugier/Michèle Richet, Léger, exhibition catalogue, Oeuvres de Fernand Léger, Paris 1981, pag. 74, reprod. fig. b (there with different size).
Paris 1935, Les expositions de "Beaux-Arts" & de "La Gazette des Beaux-Arts", Les créateurs du cubisme, cat. no. 102
The painting has been doubled as part of an earlier conservation measure. Some overpainting
The work offered is the complete smaller version of a painting of the same name, which was the first French state purchase of a work by Fernand Leger for the new museum in the Palais du Trocadéro (now in the collection of the Centre Pompidou) in 1936
With this composition, Léger returned to large-format paintings and resumed the depiction of women in hieratic postures with sacred faces. Against a yellow background, the left half of the painting shows three women in a monumental frontality with sinuous arms, like dancers. The right side is dominated by two poles or a ladder around which a rope winds. A long, sinuous cloud-like form separates the two halves of the painting
Fernand Léger always signed his paintings on the reverse. The signature has been obscured by the doubling. Galerie Kornfeld Auktionen therefore had the painting examined in detail by the Hochschule der Künste in Bern. The task was to make the existing inscription visible by means of an X-ray examination. Depending on the pigmentation of the inscription, both X-ray and infrared transmission can be used to visualise it. By means of IR transmission in the wavelength range up to 1100nm, it was possible to make visible the three-line inscription with signature and date located in the upper left corner on the back of the original canvas
The entrepreneur and patron of modernist tapestry Marie Cuttoli (1879-1973) was the first known owner of the present painting; she had a tapestry made with the subject
1932
Öl auf Leinwand, doubliert
66x91 cm
Unten rechts vom Künstler signiert und datiert "F. LÉGER 32". Rückseitig unter der Doublierung betitelt, signiert und datiert "Composition aux trois figures / F. LÉGER 32"
Georges Bauquier/Irus Hansma/Claude Lefebvre du Preÿ/Nelly Maillard, Catalogue raisonné 1932-1937, Paris 1996,
Untersuchungsbericht Hochschule der Künste Bern, vom 9. März 2022, liegt vor
Zertifikat von Irus Hansma, Muri, datiert vom 22. März 2022, liegt vor
Slg. Marie Cuttoli, Paris (seit mindestens 1935)
Slg. Mr. & Ms Max (Mac) N. Benoff, Los Angeles
1953 als Leihgabe im Los Angeles County Museum of Art
1959 als Leihgabe im Los Angeles County Museum of Art
Slg. Ms Max N. Benoff, Los Angeles
Privatsammlung Schweiz
Claude Laugier/Michèle Richet, Léger, Ausstellungskatalog, Oeuvres de Fernand Léger, Paris 1981, pag. 74, reprod. fig. b (dort mit unterschiedlichen Massen)
Paris 1935, Les expositions de "Beaux-Arts" & de "La Gazette des Beaux-Arts", Les créateurs du cubisme,
Das Gemälde ist im Rahmen einer früheren Konservierungsmassnahme doubliert worden. Einige Übermalungen
Das angebotene Werk ist die vollständige kleinere Version eines gleichnamigen Gemäldes, welches 1936 der erste staatliche Ankauf Frankreichs eines Werkes von Fernand Leger für das neue Museum im Palais du Trocadéro (heute in der Sammlung des Centre Pompidou) darstellte
Mit dieser Komposition kehrte Léger zu den grossformatigen Gemälden zurück und nahm wieder die Darstellung von Frauen in hieratischer Haltung mit sakralen Gesichtern auf. Vor einem gelben Hintergrund sieht man denn auch auf der linken Bildhälfte drei Frauen in einer monumentalen Frontalität mit gewundenen Armen, Tänzerinnen gleich. Die rechte Seite wird von zwei Pfählen oder einer Leiter beherrscht, um die sich ein Tau windet. Eine lange, gewundene wolkenartige Form trennt die beiden Bildhälften
Fernand Léger hat seine Gemälde immer auf der Rückseite signiert. Durch die Doublierung ist die Signatur verdeckt worden. Die Galerie Kornfeld hat daher das Gemälde von der Hochschule der Künste in Bern eingehend untersuchen lassen. Der Auftrag war, mittels einer Röntgenuntersuchung die vorhandene Bezeichnung sichtbar zu machen. Zur Visualisierung einer etwaig vorhandenen Bezeichnung bieten sich je nach deren Pigmentierung sowohl die Röntgenuntersuchung als auch die Infrarot-Transmission an. Mittels IR-Transmission im Wellenlängenbereich bis 1100nm konnte die in der linken oberen Ecke auf der Rückseite der originalen Leinwand gelegene dreizeilige Bezeichnung mit Signatur und Datierung sichtbar gemacht werden
Die Unternehmerin und Schirmherrin der modernistischen Tapisserie Marie Cuttoli (1879-1973) war die erste bekannte Eigentümerin des vorliegenden Gemäldes; sie liess eine Tapisserie mit dem Sujet herstellen