1847 Berlin 1935
1929
Oil on canvas
77.5x106 cm
Signed by the artist in oil paint at lower left "M Liebermann"
Matthias Eberle, Max Liebermann, catalogue raisonné of paintings and oil studies, Volume II, 1900-1935, Munich 1996, no. 1929/19
Acquired directly from the artist by
Dr. Hermann Kurz, Zurich, through inheritance to
Mrs. Dr. Kurz, Zurich, through inheritance to
Jean-Jacques Kurz, through inheritance to
Private collection Switzerland
Holly Prentiss Richardson, Landscape in the work of Max Liebermann, Dissertation Brown University, Providence 1991, Vol. II, pag. 271, No. 777
St. Gallen 1947, Kunstverein, Max Liebermann 1847-1935, cat. no. 62, there titled "Haus und Garten in Wannsee", reprod.
On the original stretcher, in the old nailing
As early as 1863, the banker Wilhelm Conrad founded the "Colonie Alsen" on the northern shore of the Kleiner Wannsee and western shore of the Grosser Wannsee in wise foresight that Berlin's upper middle classes would be interested in country houses
Max Liebermann, who resided on Pariser Platz in Berlin's city centre right next to the Brandenburg Gate in the inherited Palais Liebermann, was also looking for a house in the countryside and found what he was looking for in the villa colony, where he was able to purchase one of the last waterfront properties on the Grosser Wannsee in July 1909. With great attention to detail, he created a retreat for his family, in which not only the house but also the garden played an essential role. During the summer months between 1910 and 1934, he produced over 200 oil paintings and numerous works on paper depicting the garden in all its colourful splendour. The group of depictions of the flower terrace, which connects the house with the lawn sloping down to the lake, takes on a prominent role here. The painter reproduces a snapshot of a summer day in a slightly impasto brushstroke; he always painted outside with an easel
The Liebermann Villa on Wannsee has been restored in recent years, including the gardens, and is now a popular destination for day trippers from the big city
1929
Öl auf Leinwand
77,5x106 cm
Unten links vom Künstler in Ölfarbe signiert "M Liebermann"
Matthias Eberle, Max Liebermann, Werkverzeichnis der Gemälde und Ölstudien, Band II, 1900-1935, München 1996,
Direkt vom Künstler erworben von
Dr. Hermann Kurz, Zürich, durch Erbschaft an
Frau Dr. Kurz, Zürich, durch Erbschaft an
Jean-Jacques Kurz, durch Erbschaft an
Privatsammlung Schweiz
Holly Prentiss Richardson, Landscape in the work of Max Liebermann, Dissertation Brown University, Providence 1991, Band II, pag. 271,
St. Gallen 1947, Kunstverein, Max Liebermann 1847-1935,
Auf dem originalen Chassis, in der alten Nagelung
Bereits 1863 gründete der Bankier Wilhelm Conrad die "Colonie Alsen" am nördlichen Ufer des Kleinen Wannsees und westlichen Ufer des Grossen Wannsees in weiser Voraussicht, dass das Berliner Grossbürgertum sich für Landhäuser interessieren würde
Max Liebermann, der am Pariser Platz in Berlins Stadtmitte gleich neben dem Brandenburger Tor im ererbten Palais Liebermann residierte, suchte auch ein Haus im Grünen und wurde in der Villenkolonie fündig, wo er im Juli 1909 eines der letzten Wassergrundstücke am Grossen Wannsee erwerben konnte. Mit viel Liebe zum Detail schuf er einen Rückzugsort für seine Familie, bei dem nicht nur das Haus, sondern auch der Garten eine wesentliche Rolle spielte. Jeweils während der Sommermonate zwischen 1910 und 1934 entstanden über 200 Ölgemälde und zahlreiche Arbeiten auf Papier, die den Garten in aller Farbenpracht darstellen. Die Gruppe der Darstellungen der Blumenterrasse, die das Haus mit der zum See abfallenden Rasenfläche verbindet, nimmt hierbei eine herausgehobene Rolle ein. In leicht pastosem freien Pinselduktus gibt der Maler eine Momentaufnahme eines Sommertages wieder; stets malte er draussen mit Staffelei
Die Liebermann-Villa am Wannsee ist in den letzten Jahren samt Gartenanlage restauriert worden und nun ein begehrtes Ziel für Tagesausflügler aus der Grossstadt