Note: The image cannot be displayed for legal reasons. For more information, see the PDF of the catalogue: Link to PDF
Morciano di Romagna 1926 - lebt und arbeitet Mailand
1991
Bronze
20x18x18 cm (with base)
Signature engraved on the base with the date "Arnaldo Pomodoro '91" and the number "3/9"
Flaminio Gualdoni, Arnaldo Pomodoro, Catalogo ragionato della scultura, Tomo II, Mailand 2007, no. 895
Stephen Wirtz Gallery, San Francisco; there acquired by Private collection, USA
In very good overall condition with beautiful patina
The Italian sculptor works with various materials, such as silver, iron, concrete and gold; but mainly with bronze. Since he also worked as a goldsmith, one can feel his incomparable skill in working with materials. In the 1960s he developed his own abstract formal language, based on clear, geometric bodies. However, he deliberately breaks through the perfect surfaces to expose a finely structured "inner life". The "Sfere", i.e. the spheres, occupy a special place in his oeuvre. The meticulously polished "shells" are in constant haptic-optical interplay with the archaic-technical-looking structures inside. In this way, the artist invites the viewer to engage with the constantly changing overall image of the object. The "Sfera" offered here is mounted on a bronze base and can be rotated analogous to a globe
1991
Bronze
20x18x18 cm (mit Sockel)
Auf dem Sockel gravierte Signatur mit Datum "Arnaldo Pomodoro '91" sowie der Nummer "3/9"
Flaminio Gualdoni, Arnaldo Pomodoro, Catalogo ragionato della scultura, Tomo II, Mailand 2007,
Stephen Wirtz Gallery, San Francisco; dort angekauft von
Privatsammlung USA
In sehr guter Gesamterhaltung mit schöner Patina
Der italienische Bildhauer arbeitet mit verschiedenen Materialien, etwa mit Silber, Eisen, Beton und Gold; aber vorwiegend mit Bronze. Da er auch als Goldschmied tätig war, spürt man sein unvergleichliches Können in der Materialbearbeitung. In den 1960er Jahren hat er seine eigene, abstrakte Formensprache entwickelt, deren Grundlage klare, geometrische Körper sind. Er durchbricht jedoch die perfekten Oberflächen bewusst, um ein fein strukturiertes «Innenleben» freizulegen. Gerade die «Sfere», also die Kugeln, nehmen einen besonderen Platz im Œuvre ein. Die minutiös polierten «Hüllen» stehen in einem ständigen haptisch-optischen Wechselspiel mit den archaisch-technisch anmutenden Strukturen im Inneren. Der Künstler fordert damit die Betrachtenden auf, sich auf das sich dauernd verändernde Gesamtbild des Objekts einzulassen. Die hier angebotene «Sfera» ist auf einem Bronzesockel montiert und lässt sich analog eines Weltglobus drehen
Note: The image cannot be displayed for legal reasons. For more information, see the PDF of the catalogue: Link to PDF