Aschaffenburg 1880 - 1938 Davos
1913
Watercolour and Indian ink over charcoal
44x28.5 cm
Signed and dated by the artist on the upper left "EL Kirchner 13". Top left with blind stamp "BONANZA" with arrow in the round
Private collection Southern Germany, by inheritance to
Private collection Switzerland
On bonanza blotting paper, heavily worn through in the colours. The upper left corner and two tears reinforced with paper. Paper slightly thinned out in the right corner and at the lower margin. At lower margin with a little bit waterstains. Fresh in colour and clean in condition
The present work is an exceptionally large and fully executed watercolour. It shows a standing female nude. The work was created in 1913 in Kirchner's residential studio at Körnerstrasse 45 in Berlin-Friedenau. In the background, the wall covering can be seen with textile appliqués, here with a female figure, and a couch with a bedspread and cushions lying on it. To the right of the room is the distinctive Bollero stove, on which water could be boiled. This view into the room, as depicted in the watercolour, can be found in various photographs by Kirchner from around 1914/15 (cf. Roland Scotti, Ernst Ludwig Kirchner, Das fotografische Werk, Bern 2005, cat. nos. 33, 41, 241 and 332)
1913
Aquarell und Tusche über Kohle
44x28,5 cm
Oben links vom Künstler signiert und datiert "EL Kirchner 13". Oben links mit Blindstempel "BONANZA" mit Pfeil im Rund
Privatsammlung Süddeutschland, durch Erbschaft an
Privatsammlung Schweiz
Auf Bonanza-Löschpapier, in den Farben stark durchgeschlagen. Die obere linke Ecke sowie zwei Einrisse mit Papier verstärkt. In der rechten Ecke und am unteren Blattrand Papier leicht ausgedünnt. Am unteren Blattrand mit leichten Wasserflecken. Farbfrisch und sauber in der Erhaltung
Die vorliegende Arbeit ist ein aussergewöhnlich grosses und vollausgearbeitetes Aquarell. Es zeigt einen stehenden Frauenakt. Entstanden ist das Werk 1913 in Kirchners Wohnatelier in der Körnerstrasse 45 in Berlin-Friedenau. Im Hintergrund ist die Wandbespannung mit Textilapplikationen, hier mit einer weiblichen Figur, und eine Liegestatt mit Tagesdecke und darauf liegenden Kissen zu erkennen. Rechts im Raum steht der markante Bollerofen, auf dem Wasser gekocht werden konnte. Dieser Blick in den Raum, wie auf dem Aquarell dargestellt, findet sich auf verschiedenen Fotografien von Kirchner aus der Zeit um 1914/15 (vgl. Roland Scotti, Ernst Ludwig Kirchner, Das fotografische Werk, Bern 2005, Kat. Nrn. 33, 41, 241 und 332)