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1857
Etching, printed with tone, on laid paper with watermark "MB" (Morel et Bercioux 1860-1861), Reed/Shapiro 1b
23x14.4 cm, plate edge; 43.2x29.5 cm, sheet size
Reed/Shapiro 5
Delteil 4
The Eberhard W. Kornfeld Collection, Bern, with the collector's stamp on the reverse, Lugt 913b
Basel/Hovikodden 1975/1977, Kunstmuseum/Henie-Onstad Kunstsenter, Meisterwerke der Graphik von 1800 bis zur Gegenwart, cat. no. 48
Boston/Philadelphia/London 1984/1985, Museum of Fine Arts/Museum of Art/Arts Council of Great Britain-Hayward Gallery, Edgar Degas: The Painter as Printmaker, cat. no. 5
Zurich/Tübingen 1994/1995, Kunsthaus/Kunsthalle, Degas, Die Portraits, cat. no. 33, p. 324, ill. p. 253
Vevey 1998, Musée Jenisch, Degas et Pissarro, cat. no. 7
Karlsruhe 2014/2015, Staatliche Kunsthalle, Edgar Degas, Klassik und Experiment, cat. no. 21, ill. p. 106
Very fine impression, minimally browned. A few small supported tears in the margins. Two small holes in the paper lower right. In overall very good condition
Edgar Degas created the present work in Rome in 1857 at the age of 24. He had embarked on an extended trip to Italy in 1856 and, after a first stop in Naples, stayed in Rome for around a year and a half. There he met the artist Joseph-Gabriel Tourny (1817-1880), who had won the "Prix de Rome" for graphic art in 1846 and had been awarded a scholarship for the Villa Medici in Rome. Tourny specialised in copies after old masters and was a skilled etcher. It is generally assumed that he taught the young Degas the art of etching in Rome. In this print, Degas has depicted Tourny in the manner of the old masters. It is an expressive portrait that draws the eye directly to the sitter's face. The remarque is coloured in at the lower edge of the plate and shows a monk's head looking upwards. The sheet was probably printed in Paris in the mid-1860s; of the known copies in this condition, all are in museum collections.
1857
Radierung, mit Ton gedruckt, auf Bütten mit Wasserzeichen "MB" (Morel et Bercioux 1860-1861), Reed/Shapiro 1b
23x14,4 cm, Plattenkante; 43,2x29,5 cm, Blattgrösse
Reed/Shapiro 5
Delteil 4
Slg. Eberhard W. Kornfeld, Bern, rückseitig mit dem Sammlerstempel, Lugt 913b
Basel/Hovikodden 1975/1977, Kunstmuseum/Henie-Onstad Kunstsenter, Meisterwerke der Graphik von 1800 bis zur Gegenwart,
Boston/Philadelphia/London 1984/1985, Museum of Fine Arts/Museum of Art/Arts Council of Great Britain-Hayward Gallery, Edgar Degas: The Painter as Printmaker,
Zürich/Tübingen 1994/1995, Kunsthaus/Kunsthalle, Degas, Die Portraits,
Vevey 1998, Musée Jenisch, Degas et Pissarro,
Karlsruhe 2014/2015, Staatliche Kunsthalle, Edgar Degas, Klassik und Experiment,
Sehr schöner Druck, minim gebräunt. In den Blatträndern einige kleine hinterlegte Risse. Rechts unten zwei Löchlein im Papier. In sehr guter Gesamterhaltung
Das vorliegende Blatt schuf Edgar Degas 1857 im Alter von 24 Jahren in Rom. Er war 1856 zu einer ausgedehnten Italienreise aufgebrochen und hielt sich nach einer ersten Station in Neapel für rund eineinhalb Jahre in Rom auf. Dort lernte er den Künstler Joseph-Gabriel Tourny (1817–1880) kennen, der 1846 den "Prix de Rome" für Graphik gewonnen und damit ein Stipendium für die Villa Medici in Rom erhalten hatte. Tourny spezialisierte sich auf Kopien nach alten Meistern und war ein geschickter Radierer. Es wird allgemein angenommen, dass er den jungen Degas in Rom in der Kunst der Radierung unterrichtete. Degas hat Tourny im vorliegenden Blatt in altmeisterlicher Manier dargestellt. Es ist ein ausdrucksstarkes Porträt, das den Blick direkt auf das Gesicht des Dargestellten lenkt. Am unteren Plattenrand ist die Remarque eingefärbt und zeigt einen nach oben blickenden Mönchskopf. Das Blatt wurde wohl Mitte der 1860er-Jahre in Paris gedruckt, von den bekannten Exemplaren dieses Zustandes befinden sich alle in Museumssammlungen.
Switzerland | CHF | 130 |
Europe | CHF | 230 |
Overseas | CHF | 290 |