• Artiste / n° lot
  • Recherche de texte
  • Recherche de technique
  • Recherche par période stylistique
  • Catalogue en ligne

    • Vue d'ensemble
    • Vue d'ensemble
    Alexej von Jawlensky  : Grosse Meditation: Einkehr , March 1937
    Alexej von Jawlensky  : Grosse Meditation: Einkehr , March 1937
    Alexej von Jawlensky : 80 Grosse Meditation: Einkehr
    Alexej von Jawlensky : 80 Grosse Meditation: Einkehr
    Alexej von Jawlensky : 80 Grosse Meditation: Einkehr
    Alexej von Jawlensky : 80 Grosse Meditation: Einkehr

    Alexej von Jawlensky

    Kuslowo 1864 - 1941 Wiesbaden

    80   

    Grosse Meditation: Einkehr

    Estimation CHF 80'000
    17.06.2022
    Version allemande ci-dessous

    March 1937

    Oil on canvas paper, laid down on cardboard by the artist

    25x15.4 cm, illustration; 42x32 cm, cardboard

    Monogrammed "A.J." in oil paint lower left and dated "37" on the right. Inscribed on the reverse by Lisa Kümmel in ink "A. Jawlensky/III/1937/N. 26", below by Andreas Jawlensky "Meditation LIV" and with the measurements. On the front inscribed by Lisa Kümmel on the right "N. 26" and on the left "III 1937"

    Catalogue Raisonné

    Maria Jawlensky/Lucia Pieroni-Jawlensky/Angelica Jawlensky, Alexej von Jawlensky, Catalogue Raisonné of the Oil Paintings, Volume 3, 1934-1937, London 1993, no. 2166

    Provenance

    Estate of the artist

    Private collection

    Wolfgang Wittrock Kunsthandel, Düsseldorf

    Private collection Germany

    Auction Kornfeld, Bern, 15 June 2012, lot 63, acquired there for

    Private collection Switzerland

    Littérature

    Clemens Weiler, Alexej Jawlensky, Köpfe, Gesichter, Meditationen, Hanau 1970, cat. no. 931

    Exposition

    Düsseldorf 1986, Wolfgang Wittrock, stock catalogue no. 45, reprod.

    Condition

    In impeccable condition and fresh in colour, in the artist's original mount

    Commentaires

    In the last years of his life, Jawlensky suffered from severe rheumatoid arthritis, which made it increasingly difficult for him to work at the easel. He was also banned from exhibiting his work in Wiesbaden and became very withdrawn. As paralysis made it increasingly impossible for him to paint round shapes, he reduced his "heads" to horizontal, vertical and oblique brushstrokes and called them "meditations". In 1938 he wrote in a letter to the painter and Father Willibrord Verkade: "I could no longer hold the brush in one hand, I had to use both hands, always with great pain. My format became very small, I also had to find a new technique. For three years I painted these little abstract heads like a man possessed." Due to his illness, Jawlensky created a completely new form of expression of the head motif, characterised by extreme simplification. The painting offered here is a particularly profound and compact "meditation" from 1937


     
     

    Grosse Meditation: Einkehr


    März 1937

    Öl auf Leinwandpapier, vom Künstler auf Karton aufgelegt

    25x15,4 cm, Darstellung; 42x32 cm, Karton

    Unten links in Ölfarbe monogrammiert "A.J." und rechts datiert "37". Rückseitig von Lisa Kümmel in Tinte bezeichnet "A. Jawlensky/III/1937/N. 26", darunter von Andreas Jawlensky "Meditation LIV" und mit den Massangaben. Auf der Vorderseite von Lisa Kümmel rechts bezeichnet "N. 26" und links "III 1937"

    Werkverzeichnis

    Maria Jawlensky/Lucia Pieroni-Jawlensky/Angelica Jawlensky, Alexej von Jawlensky, Catalogue Raisonné of the Oil Paintings, Volume 3, 1934-1937, London 1993, Nr. 2166

    Provenienz

    Nachlass des Künstlers

    Privatsammlung

    Wolfgang Wittrock Kunsthandel, Düsseldorf

    Privatsammlung Deutschland

    Auktion Kornfeld, Bern, 15. Juni 2012, Los 63, dort erworben für

    Privatsammlung Schweiz

    Literatur

    Clemens Weiler, Alexej Jawlensky, Köpfe, Gesichter, Meditationen, Hanau 1970, Kat. Nr. 931

    Ausstellung

    Düsseldorf 1986, Wolfgang Wittrock, Lagerkatalog Nr. 45, reprod.

    Zustand

    In tadelloser, farbfrischer Erhaltung, in der Originalmontage des Künstlers

    Erläuterungen

    In den letzten Lebensjahren litt Jawlensky an einer schweren, rheumatischen Arthritis, die es ihm zusehends schwer machte, an der Staffelei zu arbeiten. Zudem belegt mit einem Ausstellungsverbot, zog er sich in Wiesbaden stark zurück. Da ihm Lähmungserscheinungen mehr und mehr verunmöglichten, runde Formen zu malen, reduzierte er seine "Köpfe" auf horizontale, vertikale und schräge Pinselstriche und nannte sie "Meditationen". Er schrieb 1938 in einem Brief an den Maler und Pater Willibrord Verkade: "Ich konnte den Pinsel nicht mehr in einer Hand halten, musste beide Hände dazu nehmen, immer mit grossen Schmerzen. Mein Format wurde ganz klein, auch musste ich eine neue Technik finden. Drei Jahre malte ich diese kleinen abstrakten Köpfe wie ein Besessener." Bedingt durch die Krankheit erschuf Jawlensky eine komplett neue, durch extreme Vereinfachung geprägte Ausdrucksform des Kopfmotivs. Das hier angebotene Bild ist eine besonders tiefgründige und kompakte "Meditation" aus dem Jahr 1937

    Alexej von Jawlensky  : Grosse Meditation: Einkehr , March 1937
    Alexej von Jawlensky  : Grosse Meditation: Einkehr , March 1937

    KORNFELD
    Tradition et Expertise depuis 1864
    GALERIE KORNFELD AUKTIONEN AG • Laupenstrasse 41, Postfach, 3008 Bern / Suisse • Tél +41 31 381 4673 • galerie@kornfeld.ch
  • En poursuivant votre navigation sur ce site, vous acceptez l'utilisation de cookies pour améliorer votre expérience utilisateur. Lire notre déclaration relative à la protection des données.    Accepter