1634-1638, after his return from Italy
Pen and brush in ink, washed in places with the brush and minimally heightened with white, on brown laid paper
39.1x31.1 cm, drawing; 46.5x34.1 cm, sheet size
Stock catalogue Gutekunst No. XXXIX, Gutekunst and Klipstein, Bern, Leonard Bramer, Brushdrawings in Ink, 1938, Cat. No. 7
On grey album sheet; some rubbing in the darker areas, but good condition overall
Characteristic work by Leonard Bramer, who, after a period in France, settled in Rome, where he undoubtedly became acquainted with Adam Elsheimer's Night Pieces. He returned to Delft in 1629, and his clair-obscur painting was also strongly influenced by Rembrandt. After 1635/40, he devoted himself exclusively to illustrating biblical and historical subjects. In the 1640s he began to execute his series of drawings.
In the 1938 inventory catalogue, a collector's album of a total of 55 sheets with works in the same format and technique, all with Old Testament themes, was dissolved.
1634-1638, nach der Rückkehr aus Italien
Feder und Pinsel in Tusche, mit dem Pinsel stellenweise laviert und minimal Weiss gehöht, auf braunem Bütten
39,1x31,1 cm, Zeichnung; 46,5x34,1 cm, Blattgrösse
Lagerkatalog Gutekunst
Auf grauem Albumbogen; einige Bereibungen in den dunkleren Partien, insgesamt aber gut
Charakteristisches Werk Leonard Bramers, der sich nach Aufenthalten in Frankreich in Rom niederliess, wo er sicherlich von Adam Elsheimers Nachtstücken Kenntnis nahm. 1629 kehrte er nach Delft zurück und war in seiner Clair-obscur-Malerei auch stark von Rembrandt beeinflusst. Nach 1635/40 widmete er sich ausschliesslich der Illustration biblischer und historischer Stoffe. In den 1640er-Jahren begann er mit Ausführung seiner gezeichneten Serien.
Im Lagerkatalog von 1938 wurde ein gesamthaft 55 Blatt umfassendes Sammelalbum mit gleichformatigen Arbeiten in gleicher Technik aufgelöst, alle mit Themen aus dem Alten Testament.
Suisse | CHF | 130 |
Europe | CHF | 230 |
Outre-mer | CHF | 290 |