Circa 1540-1550
Woodcut, coloured, on laid paper
40.2x29 cm, sheet size
Max Geisberg/Walter L. Strauss, The German Single-leaf Woodcut 1500-1550, New York 1974, vol. I, p. 390, no. 422-1 (the mentioned sheet)
Ducal Collection, Gotha, with the old inventory number "117" in pen on the upper right
Sold after 1945
German private ownership
Auction Gutekunst und Klipstein, Bern, 28 April 1955, lot 169
The Eberhard W. Kornfeld Collection, Bern, Lugt 913b
Slightly foxed
Over a period of five years, between 1955 and 1960, our auctions in Bern featured various works from the collection of the former ducal collection at Friedenstein Castle in Gotha. The sheets are said to have originally come from the so-called "Prague loot", which was moved to Munich by the Bavarian Elector after the Battle of the White Mountain in 1620 and returned to Gotha by the Saxon army shortly afterwards.
Such prints were an innovation at the beginning of the 16th century. Woodcuts were used to make portraits of rulers, ecclesiastical dignitaries and, later, also the leading figures of the Reformation, accessible to a wider public. Distributed as pamphlets, they served as wall decorations and as badges of honour in official offices and were therefore subject to considerable wear and tear. As a rresult, only a few copies of each have survived, often only as unique specimens.
After the end of the Second World War, they were sold by the museum management and then consigned by an art dealer in Erfurt. The provenance was not explicitly stated. Through cross-referencing and the fact that most of the sheets were unique, the provenance could be determined by anyone reasonably familiar with the subject matter. The four prints now being offered for sale all originate from this context and were acquired by Eberhard W. Kornfeld for his own collection at the time. This is another opportunity to acquire four excellently preserved and contemporary coloured rarissima of the German woodcut from the time of the Reformation Wars.
The portrait is comparable to the portraits of princes that Geisberg attributes to Hans Brosamer. The sheet is probably unique. It is missing from Geisberg's large compendium of German single-sheet woodcuts and was only included in Walter Strauss's 1955 reprint with a sub-number thanks to the illustration in the Gutekunst and Klipstein catalogue. The numbering in ink always found on the Gotha sheets is at the top right, here "117".
Um 1540-1550
Holzschnitt, koloriert, auf Bütten
40,2x29 cm, Blattgrösse
Max Geisberg/Walter L. Strauss, The German Single-leaf Woodcut 1500-1550, New York 1974, Bd. I, pag. 390, Nr. 422-1 (das erwähnte Blatt)
Herzogliche Sammlung, Gotha, oben rechts mit der alten Inventarnummer in Feder "117"
Nach 1945 veräussert
Deutscher Privatbesitz
Auktion Gutekunst und Klipstein, Bern, 28. April 1955, Los 169
Slg. Eberhard W. Kornfeld, Bern, Lugt 913b
Leicht stockfleckig
Über einen Zeitraum von fünf Jahren wurden in unseren Berner Auktionen zwischen 1955 und 1960 diverse Blätter aus der Sammlung der ehemals herzoglichen Sammlung auf Schloss Friedenstein in Gotha angeboten. Die Blätter stammen angeblich ursprünglich aus der sog. "Prager Beute", die nach der Schlacht am Weissen Berge 1620 vom bayerischen Kurfürsten nach München geschleppt und wenig später vom sächsischen Heer wieder zurück nach Gotha verbracht wurde.
Blätter dieser Art stellen zu Beginn des 16. Jahrhunderts eine Innovation dar. Man begann, Bildnisse von Herrschern, kirchlichen Würdenträgern und später auch von Hauptvertretern der Reformation durch Holzschnitte einem grösseren Kreis zugänglich zu machen. Als Flugblätter verbreitet, dienten sie als Wandschmuck und als Hoheitsausweis in Amtsstuben und waren folglich grossem Verschleiss unterworfen. In der Regel haben sie sich daher in jeweils nur wenigen Exemplaren, oft sogar nur als Unikate erhalten.
Nach dem Ende des Zweiten Weltkriegs wurden sie von der Leitung des Museums veräussert und daraufhin von einem Erfurter Kunsthändler eingeliefert. Die Provenienz wurde dabei nicht explizit ausgewiesen. Aufgrund von Querverweisen und der Tatsache, dass es sich bei den meisten Blättern um Unikate handelte, war die Herkunft für jeden mit der Materie einigermassen vertrauten Interessenten durchaus eruierbar. Die vier hier nun nochmals zum Ausruf gelangenden Blätter stammen alle aus diesem Kontext und wurden seinerzeit von Eberhard W. Kornfeld für die eigene Sammlung erworben. Somit bietet sich hier erneut die Gelegenheit, vier vorzüglich erhaltene und zeitgenössisch kolorierte Rarissima des deutschen Holzschnitts aus der Zeit der Reformationskriege zu erwerben.
Das Porträt ist vergleichbar mit den Fürstenbildnissen, die Geisberg Hans Brosamer zuschreibt. Bei dem Blatt handelt es sich wahrscheinlich um ein Unikat. Es fehlt in Geisbergs grossem Kompendium zum deutschen Einblattholzschnitt und wurde erst dank der Abbildung im Gutekunst und Klipstein-Katalog von 1955 von Walter Strauss im Nachdruck mit einer Unternummer aufgenommen. Oben rechts die stets auf den Gothaer Blättern zu findende Nummerierung in Tinte, hier "117".
Suisse | CHF | 130 |
Europe | CHF | 230 |
Outre-mer | CHF | 290 |