Leiden 1606 - 1669 Amsterdam
Mise en vente le 12/09/2024,
vers 19:40 h (CET)
(+/- 30 min)
Circa 1645
Etching and drypoint on thin China paper
13.3x11 cm, sheet size
The New Hollstein (Hinterding/Rutgers) 223
White/Boon 84
Unidentified collector's stamp "R", Lugt 2169
Auction C.G. Boerner, Leipzig, 10 May 1929 and following days, lot 888, described there as a "brilliant tonal impression", sold for 4,000 marks to
Collection Felix Somary (1881-1956), Zurich and Washington, Lugt 4384
Collection Joost R. Ritman (born 1941), Amsterdam
Private collection USA
Nancy Bialler/Adrian T. Eeles/Richard Godfrey/Katharina Mayer Haunton, A Collection of Etchings by Rembrandt Harmensz. van Rijn Formed by Joseph R. Ritman, Presented for Sale by Artemis and Sotheby's, London, 1995, no. 49
Superb impression with plenty of tone. A tear in the upper right margin expertly restored. Very nice overall impression.
In most cases, the print is only delicately printed. In this exceptional early print, the clear drypoint accents enliven the depiction, while the subtle plate tone lends unity to the composition.
Long misinterpreted as a scene from the Old Testament, such as the burial of Jacob, it was not until 1939 that the burial of Christ was identified as the subject. Rembrandt probably modelled the depiction on an engraving by Giovanni Battista Franco. The dating of the sheet was also unclear for a long time; it is now thought to date from around 1645. Apart from stylistic reasons, this is supported by the fact that Rembrandt signed both the "Entombment" and the 1645 etching "Abraham and Isaac" (Bartsch 34) without the "d" in his name.
Um 1645
Radierung und Kaltnadel auf dünnem Chinapapier
13,3x11 cm, Blattgrösse
The New Hollstein (Hinterding/Rutgers) 223
White/Boon 84
Nicht identifizierter Sammlerstempel "R", Lugt 2169
Auktion C.G. Boerner, Leipzig, 10. Mai 1929 und folgende Tage, Los 888, dort als "brillanter toniger Abdruck" beschrieben, verkauft für 4,000 Mark an
Slg. Felix Somary (1881–1956), Zürich und Washington, Lugt 4384
Slg. Joost R. Ritman (geb. 1941), Amsterdam
Privatsammlung USA
Nancy Bialler/Adrian T. Eeles/Richard Godfrey/Katharina Mayer Haunton, A Collection of Etchings by Rembrandt Harmensz. van Rijn Formed by Joseph R. Ritman, Presented for Sale by Artemis and Sotheby’s, London, 1995,
Superber Abdruck mit reichlich Ton. Ein Einriss oben im rechten Rand fachmännisch restauriert. Im Gesamteindruck sehr schön.
In den meisten Fällen druckt das Blatt nur zart. Bei diesem aussergewöhnlichen Frühdruck beleben die deutlichen Kaltnadelakzente die Darstellung, während der subtile Plattenton der Komposition Einheitlichkeit verleiht.
Lange wurde die Darstellung falsch als eine Szene des Alten Testaments gedeutet, etwa als Beisetzung Jacobs, bis 1939 die Grablegung Christi als Thema erkannt wurde. Vermutlich folgte Rembrandt einem Kupferstich Giovanni Battista Francos als Vorbild für die Darstellung. Unklar war lange auch die Datierung des Blattes, heute wird es um 1645 angesetzt. Neben stilistischen Gründen spricht dafür, dass Rembrandt die "Grabtragung" ebenso wie die 1645 datierte Radierung "Abraham und Isaac" (Bartsch 34) ohne das "d" in seinem Namen signierte.
Suisse | CHF | 115 |
Europe | CHF | 185 |
Outre-mer | CHF | 235 |