• Artiste / n° lot
  • Recherche de texte
  • Recherche de technique
  • Recherche par période stylistique
  • Catalogue en ligne

    • Vue d'ensemble
    • Vue d'ensemble
    Rembrandt Harmensz. van Rijn  : Christus zu Grabe getragen - Christ Carried  ..., Circa 1645
    Rembrandt Harmensz. van Rijn  : Christus zu Grabe getragen - Christ Carried  ..., Circa 1645
    Rembrandt Harmensz. van Rijn : 2062 Christus zu Grabe getragen - Christ Carried to the Thomb
    Rembrandt Harmensz. van Rijn : 2062 Christus zu Grabe getragen - Christ Carried to the Thomb
    Rembrandt Harmensz. van Rijn : 2062 Christus zu Grabe getragen - Christ Carried to the Thomb
    Rembrandt Harmensz. van Rijn : 2062 Christus zu Grabe getragen - Christ Carried to the Thomb

    Rembrandt Harmensz. van Rijn

    Leiden 1606 - 1669 Amsterdam

    2062   

    Christus zu Grabe getragen - Christ Carried to the Thomb

    Adjugé CHF 15'000
    Information sans garantie

    Mise en vente le 12/09/2024,
    vers 19:40 h (CET)
    (+/- 30 min)

    Version allemande ci-dessous
    Frais de livraison

    Circa 1645

    Etching and drypoint on thin China paper

    13.3x11 cm, sheet size

    Catalogues Raisonné

    The New Hollstein (Hinterding/Rutgers) 223

    White/Boon 84

    Provenance

    Unidentified collector's stamp "R", Lugt 2169

    Auction C.G. Boerner, Leipzig, 10 May 1929 and following days, lot 888, described there as a "brilliant tonal impression", sold for 4,000 marks to

    Collection Felix Somary (1881-1956), Zurich and Washington, Lugt 4384

    Collection Joost R. Ritman (born 1941), Amsterdam

    Private collection USA

    Littérature

    Nancy Bialler/Adrian T. Eeles/Richard Godfrey/Katharina Mayer Haunton, A Collection of Etchings by Rembrandt Harmensz. van Rijn Formed by Joseph R. Ritman, Presented for Sale by Artemis and Sotheby's, London, 1995, no. 49

    Condition

    Superb impression with plenty of tone. A tear in the upper right margin expertly restored. Very nice overall impression.

    Commentaires

    In most cases, the print is only delicately printed. In this exceptional early print, the clear drypoint accents enliven the depiction, while the subtle plate tone lends unity to the composition.

    Long misinterpreted as a scene from the Old Testament, such as the burial of Jacob, it was not until 1939 that the burial of Christ was identified as the subject. Rembrandt probably modelled the depiction on an engraving by Giovanni Battista Franco. The dating of the sheet was also unclear for a long time; it is now thought to date from around 1645. Apart from stylistic reasons, this is supported by the fact that Rembrandt signed both the "Entombment" and the 1645 etching "Abraham and Isaac" (Bartsch 34) without the "d" in his name.


     
     

    Christus zu Grabe getragen - Christ Carried to the Thomb


    Um 1645

    Radierung und Kaltnadel auf dünnem Chinapapier

    13,3x11 cm, Blattgrösse

    Werkverzeichnisse

    The New Hollstein (Hinterding/Rutgers) 223

    White/Boon 84

    Provenienz

    Nicht identifizierter Sammlerstempel "R", Lugt 2169

    Auktion C.G. Boerner, Leipzig, 10. Mai 1929 und folgende Tage, Los 888, dort als "brillanter toniger Abdruck" beschrieben, verkauft für 4,000 Mark an

    Slg. Felix Somary (1881–1956), Zürich und Washington, Lugt 4384

    Slg. Joost R. Ritman (geb. 1941), Amsterdam

    Privatsammlung USA

    Literatur

    Nancy Bialler/Adrian T. Eeles/Richard Godfrey/Katharina Mayer Haunton, A Collection of Etchings by Rembrandt Harmensz. van Rijn Formed by Joseph R. Ritman, Presented for Sale by Artemis and Sotheby’s, London, 1995, Nr. 49

    Zustand

    Superber Abdruck mit reichlich Ton. Ein Einriss oben im rechten Rand fachmännisch restauriert. Im Gesamteindruck sehr schön.

    Erläuterungen

    In den meisten Fällen druckt das Blatt nur zart. Bei diesem aussergewöhnlichen Frühdruck beleben die deutlichen Kaltnadelakzente die Darstellung, während der subtile Plattenton der Komposition Einheitlichkeit verleiht.

    Lange wurde die Darstellung falsch als eine Szene des Alten Testaments gedeutet, etwa als Beisetzung Jacobs, bis 1939 die Grablegung Christi als Thema erkannt wurde. Vermutlich folgte Rembrandt einem Kupferstich Giovanni Battista Francos als Vorbild für die Darstellung. Unklar war lange auch die Datierung des Blattes, heute wird es um 1645 angesetzt. Neben stilistischen Gründen spricht dafür, dass Rembrandt die "Grabtragung" ebenso wie die 1645 datierte Radierung "Abraham und Isaac" (Bartsch 34) ohne das "d" in seinem Namen signierte.


     
     
     
    Frais estimés de livraison
    Suisse CHF115
    Europe CHF185
    Outre-mer CHF235



    KORNFELD
    Tradition et Expertise depuis 1864
    GALERIE KORNFELD AUKTIONEN AG • Laupenstrasse 41, Postfach, 3008 Bern / Suisse • Tél +41 31 381 4673 • galerie@kornfeld.ch
  • En poursuivant votre navigation sur ce site, vous acceptez l'utilisation de cookies pour améliorer votre expérience utilisateur. Lire notre déclaration relative à la protection des données.    Accepter