Note: The image cannot be displayed for legal reasons. For more information, see the PDF of the catalogue: Link to PDF
Deutsch-Baselitz 1938 - lebt in München
1973
Oil and blue stamping ink on canvas
162x97 cm
Lower right signed and dated by the artist "G. Baselitz 73", verso on the canvas titled, dated and signed "Interieur / 1973 / G. Baselitz"
The present work is registered with the Archiv Georg Baselitz, Munich. We would like to thank Detlev Gretenkort for the kind information
Galerie Michael Werner, Cologne, verso label with the number GB 72/A, purchased there in 1999 for
Private collection, Switzerland
The image canvas mounted on canvas, as intended by the artist, original stretcher. Isolated studio marks. Fresh colours, in perfect overall condition
In the 1960s, Georg Baselitz made a name for himself for rather difficult, even repugnant and scandalous pictures. From 1969 followed the "reversal of motif", that is, the reversal of the representations. In doing so, he took away the formal content of the pictures and alienated the picture object from its actual «right to be», because by «turning it upside down» the questions of color and shape on the picture surface became more important. The work offered belongs to the group of "flags", that is, painted strips of canvas, which were then partially drawn onto a canvas. As Günther Gercken once wrote in an essay, the works are “laid out like a colored drawing on a large sheet of paper, but executed like a painting, painted on a free canvas, which was later stretched onto a stretcher canvas. The unpainted canvas forms a kind of passe-partout that frames the painted surface and emphasizes the intimate character of the picture. " The “flags” mostly took up impressionistic genres, such as landscapes or the “intimacy” of an interior. With the “motif reversal” and the reduced color palette, Baselitz achieves an astonishing oscillation between objectivity and abstraction, whereby the illusionistic spatiality disappears completely. The freer painting practiced in this work has clear drawing qualities and shows the direction of the artist's further development, the "flags" can thus be read as important links between different groups of works, the present painting is a very exciting work from the series
1973
Öl und blaue Stempelfarbe auf Leinwand
162x97 cm
Unten rechts vom Künstler in Bleistift signiert und datiert "G. Baselitz 73", rückseitig auf der Leinwand betitelt, datiert und signiert "Interieur / 1973 / G. Baselitz"
Die vorliegende Arbeit ist im Archiv Georg Baselitz, München, verzeichnet. Wir danken Detlev Gretenkort für die freundliche Auskunft
Galerie Michael Werner, Köln, rückseitig mit Etikett mit der Nummer GB 72/A, dort 1999 angekauft von
Privatsammlung Schweiz
Bildleinwand auf Leinwand aufgezogen, in der originalen Montage, auf dem originalen Chassis. Vereinzelte Atelierspuren. Farbfrisch und in tadelloser Gesamterhaltung
In den 1960er Jahren machte sich Georg Baselitz einen Namen für eher schwierige, ja gar abstossend-skandalöse Bilder. Ab 1969 folgte die «Motivumkehr», also das Umdrehen der Darstellungen. Damit nahm er den Bildern die formale Inhaltlichkeit und entfremdete den Bildgegenstand von seiner eigentlichen «Seinsberechtigung», denn durch das «Auf-den-Kopf-Stellen» wurden die Fragen nach Farbe und Form auf der Bildfläche wichtiger
Das hier angebotene Werk gehört in die Gruppe der «Fahnen», also bemalter Leinwandstreifen, die dann zum Teil auf eine Trägerleinwand aufgezogen wurden. Die Werke sind, wie Günther Gercken einmal in einem Essai schrieb «angelegt wie eine farbige Zeichnung auf einem grossen Bogen Papier, aber ausgeführt wie ein Gemälde, gemalt auf eine freie Leinwand, die dann später auf eine Keilrahmen-Leinwand aufgezogen wurde. Der unbemalte Leinwandstreifen bildet eine Art Passepartout, das die bemalte Fläche rahmt und den intimen Charakter des Bildes betont.» Die «Fahnen» nahmen meist impressionistische Genres auf, etwa Landschaften oder die «Intimität» eines Interieurs. Mit der «Motivumkehr» und der reduzierten Farbpalette erreicht Baselitz ein verblüffendes Oszillieren zwischen Gegenständlichkeit und Abstraktion, wobei die illusionistische Räumlichkeit völlig verschwindet. Die in diesem Werk praktizierte, freiere Malerei hat klar zeichnerische Qualitäten und zeigt die Richtung der weiteren Entwicklung des Künstlers an, die «Fahnen» können so als wichtige Bindeglieder zwischen verschiedenen Werkgruppen gelesen werden, das vorliegende Gemälde ist eine sehr spannende Arbeit aus der Serie
Note: The image cannot be displayed for legal reasons. For more information, see the PDF of the catalogue: Link to PDF