Málaga 1881 - 1973 Mougins
10 November 1945 to 12 February 1946
18 sheets of lithographs, in different lithographic techniques: Lavis, scraper, pen, sandpaper, all created on stone
sheet size each 32,5x44,6 cm - the images slightly different between ca. 27x34 cm and 32x43,5 cm
Mourlot 16, states 1 to 18, complete state series
Vgl. Gauss/Reusse 71-95
Estate of the artist
Collection Marina Picasso, stamp on the reverse
Private collection Germany
All sheets on strong wove paper (papier vélin), partly with watermark "Arches", all in perfect condition. Uniform set
After his first lithographs, created between 1919 and 1930, Picasso only resumed the technique of lithography after the Second World War. At the beginning of November 1945, he came to Fernand Mourlot's studio on the Rue de Chabrol and worked intensively with various tools and the stone in a rush of work lasting 4 months. The present series, along with "Le Taureau" (Mourlot 17), is the most extensive of these, created between 10 November and 12 Februaryy, with interruptions of only a few days, all on the same stone
According to Brigitte Baer's explanations in the catalogue "Picasso The Printmaker", Dallas 1983, there were still individual intermediate steps, but mostly justified by experiments with a second stone for colour effects on a condition described by Mourlot. These findings were adopted by Gauss/Reusse in the Münster 2000 catalogue and described as additional states. The set presented here is certainly the most complete set of black and white states. Of great rarity
There were only a few proofs of all states, only the 18th state was finally published in an edition of 50 copies
10. November 1945 bis 12. Februar 1946
18 Blatt Lithographien, in unterschiedlichen lithographischen Techniken: Lavis, Schaber, Feder, Sandpapier, alle auf Stein geschaffen
Blattgrösse je 32,5x44,6 cm - die Darstellungen leicht unterschiedlich zwischen ca. 27x34 cm und 32x43,5 cm
Mourlot 16, Zustände 1 bis 18, komplette Zustandsfolge
Vgl. Gauss/Reusse 71-95
Nachlass des Künstlers
Slg. Marina Picasso, rückseitig mit Stempel
Privatsammlung Deutschland
Alle Blätter auf festem Velin, teilweise mit Wasserzeichen "Arches", alle in tadelloser Erhaltung. Einheitliche Folge
Nach ersten Lithographien, geschaffen in den Jahren 1919 bis 1930, hat Picasso die Technik der Lithographie erst nach dem Zweiten Weltkrieg wieder aufgenommen. Zu Beginn des Novembers 1945 kam er ins Atelier von Fernand Mourlot an der Rue de Chabrol und hat sich in einem Arbeitsrausch von 4 Monaten intensiv mit verschiedenen Werkzeugen und dem Stein beschäftigt. Die vorliegende Folge ist, neben "Le Taureau" (Mourlot 17), die umfangreichste Auseinandersetzung, geschaffen zwischen dem 10. November und 12. Februar, jeweils nur mit Unterbrüchen von wenigen Tagen, alle auf dem gleichen Stein
Nach den Ausführungen von Brigitte Baer im Katalog "Picasso The Printmaker", Dallas 1983, gab es noch einzelne Zwischenschritte, meist aber begründet durch Versuche mit einem zweiten Stein für Farbeffekte auf einen von Mourlot beschriebenen Zustand. Diese Erkenntnisse wurden von Gauss/Reusse im Katalog Münster 2000 übernommen und als zusätzliche Zustände beschrieben. Die hier vorliegende Folge ist sicherlich die kompletteste Folge der schwarz-weissen Zustände. Von grosser Seltenheit
Es gab von allen Zuständen nur wenige Probedrucke, lediglich der 18. Zustand wurde schliesslich in einer Auflage von 50 Exemplaren publiziert