• Artist / lot n°
  • Text search
  • Technique search
  • Stylistic period search
  • Online catalogue

    • Overview
    • Overview

    Note: The image cannot be displayed for legal reasons. For more information, see the PDF of the catalogue: Link to PDF

    Joseph Beuys

    Kleve 1921 - 1986 Düsseldorf

    559   

    Filzanzug für die Basler Fasnacht 1978

    Estimate CHF 15'000
    Hammer price CHF 24'000
    Information without guarantee
    16.09.2021
    German version below
    Shipping fees

    1978

    Grey felt, sewn

    Ca. 170x100 cm

    Signed "Joseph Beuys" by the artist in felt-tip pen on the inside pocket and on the back. By someone else's hand on label inside collar and waistband "Heiner Grüniger".

    Catalogue Raisonné

    Schellmann note 26, pag. 433, cf. WVZ.-Nr. 26

    Provenance

    Private collection Basel

    Condition

    Worn extensively at carnival and cleaned. Corresponding to the age, with a tear at the fly

    Comments

    Towards the end of 1977, it became known in Basel that the Kunstmuseum Basel had purchased the installation "Feuerstätte" by Joseph Beuys for the sum of CHF 300,000. This led to heated public discussions and a press polemic. The subject commission of the Basel carnival clique "Alti Richtig" then decided to use the "Feuerstätte" as a carnival subject. The young architects Jacques Herzog and Pierre de Meuron contacted Beuys, who, with his sure sense of publicity, immediately offered his collaboration and provided a felt suit designed in 1970 as a model for all the costumes of the clique (vortrab, tambourines, pipers) (see Schellmann 23). The costumes were copied in industrial felt, exactly according to the pattern.

    The "Feuerstätte" was copied for the carnival procession on Monday and Wednesday afternoons, the vanguard carried the copper rods and pushed the small cart along as a prop. Beuys came to Basel, was thrilled and accompanied the clique (not in costume, but in fur coats and felt hats) on Wednesday afternoon. On the way, there was another happening: the clique's big lantern suddenly caught fire and was extinguished with Beuys's active help, it was "Feuerstätte III". Towards evening, the clique moved into the courtyard of the Kunstmuseum and handed over "Feuerstätte II", now fully accepted by Beuys as a work, to the head of the Kupferstichkabinett of the public art museum, Dr. Dieter Koepplin, where it has been kept ever since. As a sign of acceptance of Joseph Beuys' work, he signed individual ones of the felt costumep. The present copy is one of the few that has survived with a signature


     
     

    Filzanzug für die Basler Fasnacht 1978


    1978

    Grauer Filz, genäht

    Ca. 170x100 cm

    Auf der Innentasche sowie auf dem Rücken vom Künstler in Filzstift signiert "Joseph Beuys". Von fremder Hand auf Etikett innen an Kragen und Hosenbund "Heiner Grüniger"

    Werkverzeichnis

    Schellmann Anm. 26, pag. 433, vgl. WVZ.-Nr. 26

    Provenienz

    Privatsammlung Basel

    Zustand

    Ausgiebig an der Fasnacht getragen und gereinigt. Dem Alter entsprechend. Mit einem Riss am Hosenschlitz

    Erläuterungen

    Gegen Ende 1977 wurde in Basel bekannt, dass das Kunstmuseum Basel für die Summe von CHF 300'000.- die Installation "Feuerstätte" von Joseph Beuys angekauft hat. Das führte in der Öffentlichkeit zu heftigen Diskussionen und einer Pressepolemik. Die Sujetkommission der Basler Fasnachtsclique "Alti Richtig" entschloss sich darauf die "Feuerstätte" als Fasnachtssujet auszuspielen. Die jungen Architekten Jacques Herzog und Pierre de Meuron nahmen mit Beuys Kontakt auf, der mit seinem sicheren Gefühl für Publizität sofort seine Mitarbeit in Aussicht stellte und als Vorlage für alle Kostüme der Clique (Vortrab, Tambouren, Pfeifer) einen 1970 konzipierten Filzanzug zur Verfügung stellte (siehe Schellmann 23). In Industriefilz, genau nach der Vorlage, wurden die Kostüme kopiert.

    Die "Feuerstätte" wurde für den Fasnachtsumzug am Montag und Mittwochnachmittag kopiert, der Vortrab trug die Kupferstäbe und schob den kleinen Karren als Requisit mit. Beuys kam nach Basel, war begeistert und begleitete die Clique (nicht in Kostüm, aber in Pelzmantel und mit Filzhut) am Mittwochnachmittag. Unterwegs gab es noch ein Happening, die grosse Laterne der Clique fing plötzlich Feuer und wurde mit tatkräftiger Hilfe von Beuys gelöscht, es war die "Feuerstätte III". Gegen Abend zog die Clique in den Hof des Kunstmuseums und übergab die "Feuerstätte II", nun von Beuys als Werk voll akzeptiert, dem Leiter des Kupferstichkabinetts des öffentlichen Kunstmuseums, Dr. Dieter Koepplin, wo sie seither aufbewahrt wird. Zum Zeichen der Akzeptanz des Werkes von Joseph Beuys signierte er einzelne der Filzkostüme. Das vorliegende Exemplar ist eines der wenigen, das sich mit Signatur erhalten hat


     
     
     
    Estimated shipping fees
    Switzerland CHFIndividual offer
    Europe CHFIndividual offer
    Overseas CHFIndividual offer

    Note: The image cannot be displayed for legal reasons. For more information, see the PDF of the catalogue: Link to PDF


    KORNFELD
    Excellence and Expertise since 1864
    GALERIE KORNFELD AUKTIONEN AG • Laupenstrasse 41, Postfach, 3008 Bern / Switzerland • Tel +41 31 381 4673 • galerie@kornfeld.ch
  • By continuing your browsing on this site, you agree to the use of cookies to improve your user experience. Read our privacy statement.    Agree