Bern 1853 - 1918 Genf
1911
Lithograph
55.4x98.3 cm, representation; 67.2x108 cm, sheet size
Signed by the artist in pencil on the lower right "F. Hodler" and numbered on the left "16/100"
Loosli, General Catalogue, 922
Private collection Switzerland
Cf. Bätschmann/Müller, Ferdinand Hodler, Die Figurenbilder, no. 1369
On strong wove paper (papier vélin), in good condition. Corners of the leaves slightly bumped, at the margins with single creases and small backed tears, in the lower third four backed spots
The model for the lithograph created in 1911 is the six-figure painting "Holy Hour" from 1907, today in the Solothurn Art Museum. Hodler worked on the theme of the "Holy Hour" for several years, producing various versions with one, two, four and six figures in front of a meadow of flowers with an arched horizon. Printed in an edition of just 100 copies, the lithograph is exceptional in its size
1911
Lithographie
55,4x98,3 cm, Darstellung; 67,2x108 cm, Blattgrösse
Unten rechts vom Künstler in Bleistift signiert "F. Hodler" und links nummeriert "16/100"
Loosli, Generalkatalog, 922
Privatsammlung Schweiz
Vgl. Bätschmann/Müller, Ferdinand Hodler, Die Figurenbilder,
Auf festem Velin, in schöner Erhaltung. Blattecken leicht bestossen, an den Blatträndern mit einzelnen Knittern und kleinen hinterlegten Einrissen, im unteren Drittel vier hinterlegte Stellen
Als Vorbild der 1911 entstandenen Lithographie gilt das sechsfigurige Gemälde "Heilige Stunde" von 1907, heute im Kunstmuseum Solothurn. Mit dem Thema der "Heiligen Stunde" befasste sich Hodler über mehrere Jahre und so entstanden verschiedene Fassungen mit einer, zwei, vier und sechs Figuren vor einer Blumenwiese mit einem gewölbten Horizont. Die in einer Auflage von nur gerade 100 Exemplaren gedruckten Lithographie ist in ihrer Grösse aussergewöhnlich
Switzerland | CHF | 215 |
Europe | CHF | 320 |
Overseas | CHF | 450 |