San Mateo 1923 - 1994 Santa Monica
1958
Watercolour and Indian ink
102x68 cm
Monogrammed "SF" lower left. Signed and dated on the reverse by the artist "Sam Francis / 1958"
The present work is registered at the Sam Francis Foundation, Glendale, under the number SF58-029 and listed in the Online Catalogue Raisonné of Works on Paper
Private collection Switzerland
Bern 1959, Klipstein & Kornfeld, Sam Francis, cat. no. 17
Düsseldorf 1959, Kunstverein für die Rheinlande und Westfalen, Kunsthalle Grabbeplatz, Sam Francis, cat. no. 28
On watercolour paper. Fresh in colour. Small old tears at margins, neatly backed. Tear nail holes in the corners. Backside formerly mounted and now again in original condition, slightly stained
A typical sheet in painting and "drip technique" that was probably created on the floor of his studio in Arcueil. While the edges are painted, the inner field of the picture shows only the lines created from drops, which look like satellite trajectories. One can literally feel the dynamics in the process of creation.
A powerful work that already points to the coming groups of "Edge Paintings"
1958
Aquarell und Tusche
102x68 cm
Unten links monogrammiert "SF". Rückseitig vom Künstler signiert und datiert "Sam Francis / 1958"
Das vorliegende Werk ist in der Sam Francis Foundation, Glendale, unter der Nummer SF58-029 registriert und im Online Catalogue Raisonné der Arbeiten auf Papier eingetragen
Privatsammlung Schweiz
Bern 1959, Klipstein & Kornfeld, Sam Francis,
Düsseldorf 1959, Kunstverein für die Rheinlande und Westfalen, Kunsthalle Grabbeplatz, Sam Francis,
Auf Aquarellpapier. Farbfrisch in der Erhaltung. An den Rändern kleine, sauber hinterlegte, alte Einrisse. Reissnagellöcher in den Ecken. Rückseitig ehemals aufgelegt und nun wieder im Originalzustand, leicht fleckig
Ein typisches Blatt in Malerei und "Driptechnik" das auf dem Fussboden seines Atelier in Arcueil entstanden sein dürfte. Während die Ränder bemalt sind, zeigt das innere Bildfeld nur die aus Tropfen entstandenen Linien, die wie Satellitenflugbahnen aussehen. Man spürt förmlich die Dynamik im Entstehungsprozess
Eine kraftvolle Arbeit, die bereits auf die kommenden Werkgruppen der "Edge Paintings" weist