Málaga 1881 - 1973 Mougins
Sale time 13-09-2024,
about 17:25 h (CET)
(+/- 30 min)
5 september 1969
Pencil drawing on beige laid paper with watermark "D & C BLAUW"
54x71 cm
Dated and signed "5.9.69.V / Picasso" in pencil by the artist upper left
Christian Zervos, Pablo Picasso, Œuvres de 1969, vol. 31, Paris 1976, no. 416
Galerie Louise Leiris, Paris, labelled on the reverse with the inventory number 13698 and the photo number 63343, acquired there from
Private collection France
Traces of an old mounting on the reverse. Circa 1 cm of the paper folded over at the top. In overall good condition
"Femme et colombe" is a large-format pencil drawing from a particular period in Picasso's career, from 1966 onwards, when he devoted much of his creative energy to works on paper. Many drawings from the 1960s revisit earlier themes in simplified, linear images. In most cases, the artist dated and numbered the drawings so that the day's work could be clearly identified. Some believe that Picasso's intention to suppress his own finiteness with a large body of work can be recognised in this large production at an advanced age.
The nude runs through Picasso's work as a leitmotif; here we see a very sensitively rendered image of a naked woman. Another of Picasso's emblematic motifs is the dove, which is widely regarded as a symbol of peace. It first appears in 1901 in his early work from the "Blue Period", in the painting "L'Enfant à la colombe". The artist finally immortalised it with his lithograph "La Colombe" (Mourlot 141. Bloch 683), created in 1949 after the Second World War, which has become firmly inscribed in the iconographic canon of art history as an international symbol of peace.
The artist was a master of spatial arrangement and put his motifs on paper with a confident stroke. He skilfully fills the picture space with the motif and accentuates individual areas with hatching. This is a superb, high-quality drawing from the artist's late work.
5. September 1969
Bleistiftzeichnung auf beigem Bütten mit Wasserzeichen "D & C BLAUW"
54x71 cm
Oben links vom Künstler in Bleistift datiert und signiert "5.9.69.V / Picasso"
Christian Zervos, Pablo Picasso, Œuvres de 1969, Bd. 31, Paris 1976,
Galerie Louise Leiris, Paris, rückseitig mit Etikett und der Inventarnummer 13698 sowie der Fotonummer 63343, dort erworben von
Privatsammlung Frankreich
Rückseitig mit Spuren alter Montierungen. Oben ca. 1 cm des Papiers umgefaltet. Sauber in der Erhaltung
"Femme et colombe" ist eine grossformatige Bleistiftzeichnung aus einer besonderen Schaffensphase ab 1966, in der Pablo Picasso einen grossen Teil seiner kreativen Energie für Arbeiten auf Papier aufwendete. Viele Zeichnungen der 1960er-Jahre greifen in vereinfachten, linearen Darstellungen frühere Themen wieder auf. Meistens hat der Künstler die Zeichnungen datiert und mit einer Nummer versehen, an der das Tageswerk eindrücklich abgelesen werden konnte. Manche meinen in der grossen Produktion im bereits hohen Alter Picassos Absicht zu erkennen, die eigene Endlichkeit mit einem grossen Schaffen zu verdrängen.
Der Akt zieht sich als Leitmotiv durch Picassos Werk, hier sehen wir eine sehr sensibel umgesetzte Darstellung einer nackten Frau. Ein anderes emblematisches Motiv Picassos ist die Taube, die weithin als Symbol des Friedens gilt. Sie taucht erstmals 1901 in seinem Frühwerk aus der "Blauen Periode" auf, im Gemälde "L’Enfant à la colombe". Endgültig unsterblich machte sie der Künstler mit seiner 1949 nach dem Zweiten Weltkrieg geschaffenen Lithographie "La Colombe" (Mourlot 141. Bloch 683), die sich als internationales Friedenssymbol fest in den ikonographischen Kanon der Kunstgeschichte eingeschrieben hat.
Meisterhaft beherrscht der Künstler die räumliche Anordnung und mit sicherem Strich bringt er seine Motive zu Papier. Den Bildraum füllt er gekonnt mit dem Motiv und akzentuiert einzelne Partien mit Schraffierungen. Eine wunderbare und qualitätvolle Zeichnung aus dem Spätwerk des Künstlers.
Switzerland | CHF | 145 |
Europe | CHF | 255 |
Overseas | CHF | 330 |