• Artiste / n° lot
  • Recherche de texte
  • Recherche de technique
  • Recherche par période stylistique
  • Catalogue en ligne

    • Vue d'ensemble
    • Vue d'ensemble
    Augusto Giacometti  : Gartenbeet , circa 1914
    Augusto Giacometti  : Gartenbeet , circa 1914
    Augusto Giacometti : 57 Gartenbeet
    Augusto Giacometti : 57 Gartenbeet
    Augusto Giacometti : 57 Gartenbeet

    Augusto Giacometti

    Stampa 1877 - 1947 Zürich

    57   

    Gartenbeet

    Estimation CHF 80'000
    Adjugé CHF 70'000
    Information sans garantie
    17.06.2022
    Version allemande ci-dessous

    circa 1914

    Oil on canvas

    36.2x100.8 cm

    Signed by the artist in oil paint on the lower left "AUGUSTO GIACOMETTI", signed and titled again in pencil on the reverse of the wide chassis "Augusto Giacometti / "Gartenbeet"". On the reverse of the chassis label of the Zürcher Kunstgesellschaft with number 1099, not filled in

    Catalogue Raisonné

    Registered in the Swiss Institute for Art Research in Zurich as an original work by Augusto Giacometti under the archive number 190201 0001 and intended for the new catalogue raisonné

    Provenance

    Private collection Switzerland

    Condition

    Neatly preserved on the old stretcher, in the old nailing. Pastose painting, individual areas craquelure

    Comments

    Augusto Giacometti grew up on his parents' farm, attended primary school in Stampa, secondary school in Zurich and finally the cantonal school in Chur. After deciding to become an artist, he attended the School of Applied Arts in Zurich. He then studied in Paris and especially Florence, where he spent most of his time between 1902 and 1915. He spent most of the summer months in Stampa. In 1915 he settled in Zurich, where he set up a studio in the attic of the Odeon House near Bellevue Square
    In his works, Giacometti explores the laws of natural phenomena of colour. In 1932 he wrote in his diary: "These two things, nature and imagination, seem to want to complement each other in me." In Giacometti's work, then, forms gradually dissolve in favour of a harmonious, bold composition of pure colours. He has an unerring sense of the allure of the hidden. His work is "an art that knows how to make the invisible visible through the power of colour", according to Erwin Poeschel in the November 1926 issue of Das Werk. The strongly divisionist works, of which the present work is a good example, can be traced from 1911 onwards. The "Garden Bed" in a city park seems to be completely dissolved in its impressive landscape format, it is a rush of colour, a flicker from which the composition gradually reveals itself wonderfully


     
     

    Gartenbeet


    Um 1914

    Öl auf Leinwand

    36,2x100,8 cm

    Unten links vom Künstler in Ölfarbe signiert "AUGUSTO GIACOMETTI", rückseitig auf dem breiten Chassis in Bleistift nochmals signiert und betitelt "Augusto Giacometti / "Gartenbeet"". Rückseitig auf dem Chassis Etikett der Zürcher Kunstgesellschaft mit Nummer 1099, nicht ausgefüllt

    Werkverzeichnis

    Im Schweizerischen Institut für Kunstwissenschaft in Zürich als eigenhändige Arbeit von Augusto Giacometti unter der Archivnummer 190201 0001 registriert und vorgesehen für das neue Werkverzeichnis

    Provenienz

    Privatsammlung Schweiz

    Zustand

    Sauber in der Erhaltung auf dem alten Chassis, in der alten Nagelung. Pastose Malweise, einzelne Stellen krakeliert

    Erläuterungen

    Augusto Giacometti wächst auf dem elterlichen Bauernhof auf, besucht in Stampa die Primarschule, die Sekundarschule in Zürich und schliesslich die Kantonsschule in Chur. Nach dem Entschluss Künstler zu werden, besucht er die Kunstgewerbeschule in Zürich. Es folgen Studien in Paris und vor allem Florenz, wo er zwischen 1902 und 1915 hauptsächlich weilt. Die Sommermonate verbringt er meistens in Stampa. 1915 lässt er sich in Zürich nieder, wo er sich im Dachgeschoss des Odeon-Hauses nahe des Bellevue-Platzes ein Atelier einrichtet
    Giacometti erforscht in seinen Werken die Gesetze der Naturerscheinungen der Farben. 1932 schrieb er in sein Tagebuch: "Diese beiden Sachen, Natur und Phantasie, scheinen sich in mir ergänzen zu wollen." Bei Giacometti lösen sich also allmählich die Formen auf, zugunsten einer harmonischen, mutigen Komposition reiner Farben. Er hat ein untrügliches Gespür für den Reiz des Verborgenen. Seine Arbeit ist "eine Kunst, die es versteht, durch die Macht der Farbe Unsichtbares sichtbar zu machen", so Erwin Poeschel im Novemberheft 1926 von "Das Werk". Die stark divisionistischen Werke, für die das vorliegende Werk ein gutes Beispiel ist, lassen sich ab 1911 nachweisen. Das "Gartenbeet" in einem Stadtpark scheint in seinem eindrücklichen Querformat komplett aufgelöst zu sein, es ist ein Rausch von Farbe, ein Flimmern, aus dem sich die Komposition allmählich wunderbar erschliesst

    Augusto Giacometti  : Gartenbeet , circa 1914
    Augusto Giacometti  : Gartenbeet , circa 1914

    KORNFELD
    Tradition et Expertise depuis 1864
    GALERIE KORNFELD AUKTIONEN AG • Laupenstrasse 41, Postfach, 3008 Bern / Suisse • Tél +41 31 381 4673 • galerie@kornfeld.ch
  • En poursuivant votre navigation sur ce site, vous acceptez l'utilisation de cookies pour améliorer votre expérience utilisateur. Lire notre déclaration relative à la protection des données.    Accepter