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    Robert Delaunay  : Rythme sans fin , 1933
    Robert Delaunay  : Rythme sans fin , 1933
    Robert Delaunay : 42 Rythme sans fin
    Robert Delaunay : 42 Rythme sans fin
    Robert Delaunay : 42 Rythme sans fin

    Robert Delaunay

    Paris 1885 - 1941 Montpellier

    42   

    Rythme sans fin

    Estimate CHF 400'000
    Hammer price CHF 460'000
    Information without guarantee
    18.09.2020
    German version below

    1933

    Oil on canvas/awning cloth

    150x45 cm

    Catalogue Raisonné

    Pierre Francastel et Guy Habasque, Robert Delaunay, Du cubisme à l'art abstrait, Suivis d'un catalogue de l'œuvre de R. Delaunay, Paris 1957, cat. no. 290

    Provenance

    Galerie Bing, Paris

    Collection Dr. Franz Meyer sen., Zurich, by descent to

    Private collection, Switzerland

    Exhibitions

    Permanent loan from Swiss private collection to Musée d’Art moderne de la Ville de Paris

    Paris/Baden-Baden 1976, Musée National d’Art Moderne, L’Orangerie des Tuileries/Kunsthalle, Robert Delaunay, cat. no. 103, ill. p. 205

    Tokyo 1979, Musée National d'Art Moderne, Robert/Sonia Delaunay, 1979, cat. no. 33, ill.

    Condition

    Painted on heavy, striped cloth used for awnings. Original stretcher, original nailing. The verso covered with jute fabric by the artist (according to oral confirmation by the owners), on the fabric upper left with the number in chalk "96". The white with old areas of restauration. In a simple frame, in good overall condition

    Comments

    With the outbreak of the First World War, a phase followed in which Delaunay again dealt with representational painting, especially with portrait painting. It was not until the 1930s that he took up abstraction again, building on his pioneering “Orphistic” abstractions from the early 1910s. The works from the "Rythmes" series, which are associated with "simultanism" or "synchromy", have an immense depth effect using an almost magical palette of colors. There are geometric motifs, above all the circle, sine curves or circle segments, which are processed motifically
    The artist also dealt intensively with the theme of the wall paintings ("murales"), the implementation of which he gradually tested in oil paintings. In 1933, six oil paintings of the same format (all 150x45 cm) and all with the same title "Rythme sans fin" were created in this context. They can, all in a special portrait format, be understood as an excerpt from a much larger planned or laid out wall design. The painting on offer came to the Bing Gallery in Paris, two works remained with the artist's widow Sonia Delaunay-Terk and three went to the Louis Carré Gallery in Paris. The latter were shown in 1935 with tremendous success in the exhibition "Revêtements muraux de Robert Delaunay" in the "Gallery Art et Décoration" in Paris, which ultimately led to Delaunay's direct invitation as an artist to the 1937 Paris World's Fair. In this context, the unique designs of the ceiling in the “Tronconique” hall in the “Pavillon de l’aéronautique” as well as the epochal murals in the “Palais du chemin de fer” were created. The painting on offer impressively anticipates the dynamism of this group of works


     
     

    Rythme sans fin


    1933

    Öl auf Leinwand/Storenstoff

    150x45 cm

    Werkverzeichnis

    Pierre Francastel et Guy Habasque, Robert Delaunay, Du cubisme à l'art abstrait, Suivis d'un catalogue de l'œuvre de R. Delaunay, Paris 1957, Kat. Nr. 290

    Provenienz

    Galerie Bing, Paris

    Sammlung Dr. Franz Meyer sen., Zürich, durch Erbschaft an

    Privatsammlung Schweiz

    Ausstellungen

    Dauerleihgabe aus Schweizer Privatsammlung im Musée d’Art moderne de la Ville de Paris

    Paris/Baden-Baden 1976, Musée National d'Art Moderne, L’Orangerie des Tuileries/Kunsthalle, Robert Delaunay, Kat. Nr. 103, reprod. pag. 205

    Tokyo 1979, Museum of Modern Art, Robert/Sonia Delaunay, Kat. Nr. 33, reprod.

    Zustand

    Gemalt auf einen festen, gestreiften Stoff, der für Storen verwendet wurde. Auf dem originalen Chassis, in der ursprünglichen Nagelung. Rückseitig mit einem Jutestoff abgedeckt, nach mündlicher Überlieferung der Eigentümer vom Künstler montiert, darauf oben links in Kreide mit der Nummer "96". Mit alt restaurierten Stellen im Weiss. In einfachem Rahmen, in guter Gesamterhaltung

    Erläuterungen

    Mit dem Ausbruch des Ersten Weltkrieges folgte eine Phase, in welcher sich Delaunay wieder mit gegenständlicher Malerei, vor allem auch mit Portraitmalerei auseinandersetzte. Erst in den 1930er Jahren nahm er die Abstraktion wieder auf und knüpfte an seine bahnbrechenden «orphistischen» Abstraktionen aus den frühen 1910er Jahren an. Gerade die dem «Simultanismus» oder auch der «Synchromie» zugeordneten Werke aus der Serie der «Rythmes» haben eine ungeheure Tiefenwirkung unter Verwendung einer beinahe magischen Farbpalette. Es sind geometrische Motive, allen voran der Kreis, Sinuskurven oder Kreissegmente, die motivisch verarbeitet werden
    Der Künstler setzte sich auch intensiv mit dem Thema der Wandgemälde ("murales") auseinander, deren Umsetzung er sukzessive in Ölbildern erprobte. Im Jahr 1933 entstanden in diesem Zusammenhang sechs gleichformatige Ölgemälde (alle 150x45 cm) und alle mit dem selben Titel «Rythme sans fin». Sie können, alle im besonderen Hochformat, durchaus als Ausschnitt aus einer viel grösser angedachten bzw. angelegten Wandgestaltung verstanden werden. Das angebotene Gemälde kam zur Galerie Bing in Paris, zwei Werke blieben bei der Künstlerwitwe Sonia Delaunay-Terk und drei gingen zur Galerie Louis Carré in Paris. Letztere wurden 1935 mit enormem Erfolg in der Ausstellung «Revêtements muraux de Robert Delaunay» in der «Galerie Art et Décoration» in Paris gezeigt, was schliesslich zur direkten Einladung Delaunays als Künstler für die Weltausstellung von 1937 in Paris führte. Es entstanden in diesem Zusammenhang die einmaligen Ausgestaltungen der Decke in der Halle «Tronconique» im «Pavillon de l’aéronautique» sowie die epochalen Wandgemälde im «Palais du chemin de fer». Das angebotene Gemälde nimmt eindrücklich die Dynamik dieser Werkgruppe vorweg

    Robert Delaunay  : Rythme sans fin , 1933
    Robert Delaunay  : Rythme sans fin , 1933

    KORNFELD
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