Argentan 1881 - 1955 Gif-sur-Yvette
1953
Gouache, watercolour and ink
54,5x71,6 cm
Monogrammed and dated by the artist at lower right "F.L 53". Inscribed on the reverse in brush and ink "A N:11"
Confirmation of authenticity by Irus Hansma, Paris, dated 5 April 2016, a copy of which is available. The work is included in the "Répertoire des œuvres sur papier de Fernand Léger"
Michelle Rosenfeld Gallery, New York; label on the reverse
Private collection USA
Auction Sotheby's, New York, 6.5.2010, cat. no. 121
Auction Sotheby's, New York 10.5.2016, cat. no. 317
Private collection Europe
On beige wove paper (papier vélin) with watermark "Arches". A few pinholes in the upper margin, the paper slightly browned, with light margins. Traces of old mounting at the margins. The sheet fresh in colours and in a clean overall condition
During the Second World War, from 1940 to 1945, Léger was in exile in the USA. He first taught at Yale University, later at the famous Mills College in Oakland. In December 1945, he returned to France, where he received art students such as Sam Francis, Kenneth Noland and Elsworth Kelly in his "Atelier Fernand Léger" from the 1950s onwards
Back in Paris, Léger occupied himself with one of his favourite subjects, the circus. While there, he also began studies in preparation for two large paintings entitled "La Grande Parade". The first version, painted in 1952, is privately owned, the second, painted in 1954, with the impressive dimensions of 300 x 400 cm, is now in the collection of the Guggenheim Museum. The parades show jugglers celebrating and dancing in the streets, a joyful, colourful togetherness, an affirmation of the joy of life after the gloomy war years. The compositions are clearly influenced by murals, which the artist studied intensively, especially in the USA. The strong colours and stylised protagonists point to a coming generation of artists, and it is not without reason that Léger is also called the father of Pop Art
The artist created over seventy paintings, gouaches and ink drawings for the two, large-format versions of "La Grande Parade". The work offered here occupies a middle position between the two large paintings; in its pictorial arrangement, however, it refers more to the second version, which is now in the Guggenheim Collection. Large-format gouaches of the "Parade" are very rare
We thank Mrs. Irus Hansma for the valuable information
1953
Gouache, Aquarell und Tusche
54,5x71,6 cm
Unten rechts vom Künstler monogrammiert und datiert "F.L 53". Rückseitig in Pinsel in Tusche bezeichnet "A N:11"
Echtheitsbestätigung von Irus Hansma, Paris, datiert vom 5. April 2016, liegt in Kopie vor. Das Werk wird in das "Répertoire des œuvres sur papier de Fernand Léger" aufgenommen
Michelle Rosenfeld Gallery, New York; rückseitig mit Etikett
Privatsammlung USA
Auktion Sotheby's, New York, 6.5.2010,
Auktion Sotheby's, New York 10.5.2016,
Privatsammlung Europa
Auf beigem Velin mit Wasserzeichen "Arches". Im oberen Rand einzelne Reissnagellöchlein, das Papier leicht gebräunt, mit Lichtrand. An den Rändern Spuren einer alten Montage. Das Blatt frisch in Farben und in sauberer Gesamterhaltung
Während des Zweiten Weltkriegs, von 1940 bis 1945, weilte Léger im Exil in den USA. Er unterrichtete zunächst an der Yale University, später am berühmten Mills College in Oakland. Im Dezember 1945 kehrte er zurück nach Frankreich, wo er ab den 1950er Jahren Kunststudenten, wie etwa Sam Francis, Kenneth Noland und Elsworth Kelly in seinem "Atelier Fernand Léger" empfing
Zurück in Paris beschäftigte sich Léger mit einem seiner Lieblingssujets, dem Zirkus. Dabei begann er auch mit Studien zur Vorbereitung von zwei grossen Gemälden mit dem Titel "La Grande Parade". Die erste Fassung, entstanden 1952, befindet sich in Privatbesitz, die zweite, entstanden 1954, mit den eindrücklichen Massen 300 x 400 cm, befindet sich heute in der Sammlung des Guggenheim Museums. Die Paraden zeigen Gaukler, die in den Strassen feiern und tanzen, ein fröhliches, farbiges Miteinander, ein Bejahen der Lebensfreude nach den düsteren Kriegsjahren. Die Kompositionen sind eindeutig beeinflusst von Wandmalereien, mit denen sich der Künstler v.a. in den USA intensiv auseinandersetzte. Die kräftigen Farben und die stilisierten Protagonistinnen und Protagonisten verweisen auf eine kommende Künstlergeneration, nicht zu Unrecht wird Léger auch als Vater der Pop-Art bezeichnet
Der Künstler schuf über siebzig Gemälde, Gouachen und Tuschzeichnungen für die beiden, grossformatigen Versionen von "La Grande Parade". Das hier angebotene Werk nimmt eine Mittelstellung der beiden grossen Gemälde ein; es verweist in der Bildanlage aber eher auf die zweite Fassung, die sich heute in der Guggenheim-Sammlung befindet. Grossformatige Gouachen zur "Parade" sind sehr selten
Wir danken Frau Irus Hansma für die wertvollen Informationen