Kuslowo 1864 - 1941 Wiesbaden
March 1937
Oil on canvas paper, laid down on cardboard by the artist
25x15.4 cm, illustration; 42x32 cm, cardboard
Monogrammed "A.J." in oil paint lower left and dated "37" on the right. Inscribed on the reverse by Lisa Kümmel in ink "A. Jawlensky/III/1937/N. 26", below by Andreas Jawlensky "Meditation LIV" and with the measurements. On the front inscribed by Lisa Kümmel on the right "N. 26" and on the left "III 1937"
Maria Jawlensky/Lucia Pieroni-Jawlensky/Angelica Jawlensky, Alexej von Jawlensky, Catalogue Raisonné of the Oil Paintings, Volume 3, 1934-1937, London 1993, no. 2166
Estate of the artist
Private collection
Wolfgang Wittrock Kunsthandel, Düsseldorf
Private collection Germany
Auction Kornfeld, Bern, 15 June 2012, lot 63, acquired there for
Private collection Switzerland
Clemens Weiler, Alexej Jawlensky, Köpfe, Gesichter, Meditationen, Hanau 1970, cat. no. 931
Düsseldorf 1986, Wolfgang Wittrock, stock catalogue no. 45, reprod.
In impeccable condition and fresh in colour, in the artist's original mount
In the last years of his life, Jawlensky suffered from severe rheumatoid arthritis, which made it increasingly difficult for him to work at the easel. He was also banned from exhibiting his work in Wiesbaden and became very withdrawn. As paralysis made it increasingly impossible for him to paint round shapes, he reduced his "heads" to horizontal, vertical and oblique brushstrokes and called them "meditations". In 1938 he wrote in a letter to the painter and Father Willibrord Verkade: "I could no longer hold the brush in one hand, I had to use both hands, always with great pain. My format became very small, I also had to find a new technique. For three years I painted these little abstract heads like a man possessed." Due to his illness, Jawlensky created a completely new form of expression of the head motif, characterised by extreme simplification. The painting offered here is a particularly profound and compact "meditation" from 1937
März 1937
Öl auf Leinwandpapier, vom Künstler auf Karton aufgelegt
25x15,4 cm, Darstellung; 42x32 cm, Karton
Unten links in Ölfarbe monogrammiert "A.J." und rechts datiert "37". Rückseitig von Lisa Kümmel in Tinte bezeichnet "A. Jawlensky/III/1937/N. 26", darunter von Andreas Jawlensky "Meditation LIV" und mit den Massangaben. Auf der Vorderseite von Lisa Kümmel rechts bezeichnet "N. 26" und links "III 1937"
Maria Jawlensky/Lucia Pieroni-Jawlensky/Angelica Jawlensky, Alexej von Jawlensky, Catalogue Raisonné of the Oil Paintings, Volume 3, 1934-1937, London 1993,
Nachlass des Künstlers
Privatsammlung
Wolfgang Wittrock Kunsthandel, Düsseldorf
Privatsammlung Deutschland
Auktion Kornfeld, Bern, 15. Juni 2012, Los 63, dort erworben für
Privatsammlung Schweiz
Clemens Weiler, Alexej Jawlensky, Köpfe, Gesichter, Meditationen, Hanau 1970,
Düsseldorf 1986, Wolfgang Wittrock, Lagerkatalog
In tadelloser, farbfrischer Erhaltung, in der Originalmontage des Künstlers
In den letzten Lebensjahren litt Jawlensky an einer schweren, rheumatischen Arthritis, die es ihm zusehends schwer machte, an der Staffelei zu arbeiten. Zudem belegt mit einem Ausstellungsverbot, zog er sich in Wiesbaden stark zurück. Da ihm Lähmungserscheinungen mehr und mehr verunmöglichten, runde Formen zu malen, reduzierte er seine "Köpfe" auf horizontale, vertikale und schräge Pinselstriche und nannte sie "Meditationen". Er schrieb 1938 in einem Brief an den Maler und Pater Willibrord Verkade: "Ich konnte den Pinsel nicht mehr in einer Hand halten, musste beide Hände dazu nehmen, immer mit grossen Schmerzen. Mein Format wurde ganz klein, auch musste ich eine neue Technik finden. Drei Jahre malte ich diese kleinen abstrakten Köpfe wie ein Besessener." Bedingt durch die Krankheit erschuf Jawlensky eine komplett neue, durch extreme Vereinfachung geprägte Ausdrucksform des Kopfmotivs. Das hier angebotene Bild ist eine besonders tiefgründige und kompakte "Meditation" aus dem Jahr 1937