Königsberg 1867 - 1945 Moritzburg
1918-1922/1923
Series of 7 sheets of woodcuts in portfolio with woodcut imprint
67.5x49.2 cm, envelope folder; each 65.5x47.8 cm and 47.8x65.5 cm, sheet size
All sheets signed by the artist in pencil on the lower right "Käthe Kollwitz" and numbered in pencil on the left "73/100". Inscribed in the imprint with the number "73" as one of the 100 copies on Japan.
Included are:
Cover with imprint of the woodcut "Die Witwe I", Knesebeck 175/V/d (of e). On the inside with table of contents, imprint and numbering
I. Das Opfer. Knesebeck 179/IX/b (of d)
II. Die Freiwilligen. Knesebeck 173/IV/b (of d)
III. Die Eltern. Knesebeck 174/V/b (of d)
IV. Die Witwe I. Knesebeck 175/V/b (of e)
V. Die Witwe II. Knesebeck 178/VII/b (of d)
VI. Die Mütter. Knesebeck 176/VII/b (of d)
VII. Das Volk. Knesebeck 190/VII/b (of d)
Knesebeck 173-176 and 178-179, 190
Private collection Eastern Europe
All sheets with full margins, uniform numbering and nice print quality. Woodcuts printed on hand-marked imperial Japan paper with a folding bone. Sheets partly with waterstains and foxing. Portfolio made of yellowish, hammered, strong wove paper (papier vélin) with stains, handle creases and folds. Loose folder cover with missing part and newly fixed
Käthe Kollwitz, who had lost her son Peter in Flanders in an attack by a regiment of volunteers immediately at the beginning of the war from 1914 to 1918, occupied herself from 1918 onwards with a sequence on the theme of "War". After individual lithographs, she finally decided on the woodcut. The seven sheets that were included in the series were created from October 1921 to spring 1922, with minor corrections until 1923. She wrote about this to Erna Krüger in a letter in December 1922: "I am almost finished with the woodcut series on the war. [...] No one will assume that these 7 medium-sized woodblocks represent many years of work, and yet they do. In it is the examination of the piece of life that encompasses the years 1914-1918, and these four years were difficult to grasp."
Complete with portfolio only very rarely available
1918-1922/1923
Folge von 7 Blatt Holzschnitten in Mappe mit Holzschnittaufdruck
67,5x49,2 cm, Umschlagmappe; je 65,5x47,8 cm und 47,8x65,5 cm, Blattgrösse
Alle Blätter unten rechts von der Künstlerin in Bleistift signiert "Käthe Kollwitz" und links in Bleistift nummeriert "73/100". Im Impressum mit der Nummer "73" als eines der 100 Exemplare auf Japan bezeichnet
Enthalten sind:
Umschlag mit Aufdruck des Holzschnittes "Die Witwe I", Knesebeck 175/V/d (v. e). Auf der Innenseite mit Inhaltsverzeichnis, Impressum und Nummerierung
I. Das Opfer. Knesebeck 179/IX/b (v. d)
II. Die Freiwilligen. Knesebeck 173/IV/b (v. d)
III. Die Eltern. Knesebeck 174/V/b (v. d)
IV. Die Witwe I. Knesebeck 175/V/b (v. e)
V. Die Witwe II. Knesebeck 178/VII/b (v. d)
VI. Die Mütter. Knesebeck 176/VII/b (v. d)
VII. Das Volk. Knesebeck 190/VII/b (v. d)
Knesebeck 173-176 und 178-179, 190
Privatsammlung Osteuropa
Alle Blätter vollrandig in einheitlicher Nummerierung und schöner Druckqualität. Holzschnitte auf handabgezogenem, kaiserlichem Japan mit dem Falzbein gedruckt. Blätter teilweise mit Wasserflecken und stockfleckig. Die Mappe aus gelblichem, gehämmertem, festem Velin mit Flecken, Griffknicken und Falten. Loser Mappendeckel mit Fehlstelle und neu befestigt
Käthe Kollwitz, die unmittelbar zu Beginn des Krieges von 1914 bis 1918 ihren Sohn Peter in Flandern bei einem Angriff eines Regimentes von Freiwilligen verloren hatte, beschäftigte sich ab 1918 mit einer Folge zum Thema "Krieg". Nach einzelnen Lithographien entschied sie sich letztlich für den Holzschnitt. Die sieben Blätter, die in die Folge aufgenommen wurden, entstanden von Oktober 1921 bis Frühjahr 1922, mit kleinen Korrekturen bis 1923. Sie schreibt hierzu Erna Krüger in einem Brief im Dezember 1922: "Ich bin mit der Holzschnittfolge zum Krieg fast fertig. [...] Kein Mensch wird mutmassen, dass diese 7 Holzstöcke mittlerer Grösse eine langjährige Arbeit in sich schliessen und doch ist es so. Es steckt darin die Auseinandersetzung mit dem Stück Leben, das die Jahre 1914-1918 umfassen, und diese vier Jahre waren schwer zu fassen."
Komplett mit Mappe nur noch äusserst selten vorhanden