Argentan 1881 - 1955 Gif-sur-Yvette
1953
Gouache and ink
65.2x50.3 cm
Monogrammed and dated by the artist in ink lower right "F.L. 53"
Intended for the "Répertoire des œuvres sur papier de Fernand Léger", in preparation by Irus Hansma. Confirmation on photo no. 755042023, dated 19 April 2023, available
Serge Sabarsky Collection, New York, purchased there by
Private collection, there purchased by
International Private Collection
On strong, cream wove paper (papier vélin) with watermark "BFK RIVES". Traces of old mounting at the back, studio marks at the paper margins. Colour fresh and in very good overall condition
In the last years of his life, Fernand Léger's art oscillated between figurative works such as the famous "La partie de campagne" and "Les constructeurs" and completely abstract compositions. The overlapping elements of the present work focus on colour and form. Thus, shapes drawn with black strokes and various colour fields in blue, red, yellow and green meet.
The compositions are clearly influenced by wall paintings, which the artist studied intensively, especially in the USA. The strong colours and the stylised protagonists point to a coming generation of artists; not without reason Léger is also called the father of Pop Art
A very beautiful work that impressively combines painting and drawing.
We thank Ms Irus Hansma for the valuable information on this work
1953
Gouache und Tusche
65,2x50,3 cm
Unten rechts vom Künstler in Tusche monogrammiert und datiert "F.L. 53"
Vorgesehen für das "Répertoire des œuvres sur papier de Fernand Léger", in Vorbereitung durch Irus Hansma. Bestätigung auf Foto
Slg. Serge Sabarsky, New York, dort angekauft von
Privatsammlung, dort angekauft von
Internationale Privatsammlung
Auf festem, cremefarbenem Velin mit Wasserzeichen "BFK RIVES". Rückseitig mit Spuren von alten Montierungen, an den Papierrändern Atelierspuren. Farbfrisch und in sehr guter Gesamterhaltung
In seinen letzten Lebensjahren oszillierte Fernand Légers Kunst zwischen figurativen Werken wie den berühmten "La partie de campagne" und "Les constructeurs" und völlig abstrakten Kompositionen. Die sich überlagernden Elemente der vorliegenden Arbeit konzentrieren sich auf Farbe und Form. So treffen sich mit schwarzen Strichen gezeichnete Formen und verschiedene Farbfelder in Blau, Rot, Gelb und Grün
Die Kompositionen sind eindeutig beeinflusst von Wandmalereien, mit denen sich der Künstler vor allem in den USA intensiv auseinandersetzte. Die kräftigen Farben und die stilisierten Protagonistinnen und Protagonisten verweisen auf eine kommende Künstlergeneration; nicht zu Unrecht wird Léger auch als Vater der Pop-Art bezeichnet
Eine sehr schöne Arbeit, die faktisch Malerei und Zeichnung eindrücklich verbindet
Wir danken Frau Irus Hansma für die wertvollen Informationen zu diesem Werk