Bern 1853 - 1918 Genf
Sale time 13-09-2024,
about 16:00 h (CET)
(+/- 30 min)
Circa 1912
Oil on canvas
66x86 cm
Signed "F. Hodler" by the artist lower right
Oskar Bätschmann/Paul Müller, Ferdinand Hodler, Catalogue raisonné der Gemälde, vol. 1, Die Landschaften, partial vol. 2, Zurich 2008, no. 475
Auction G. & L. Bollag, Zurich, 21 November 1930, lot 74
acquired there from
Private collection Switzerland
Carl Albert Loosli, General Catalogue Supplement, Bern 1924-1959, no. 2471 (titled and dated "Thunersee mit Stockhornkette, 1911")
Werner Y. Müller, Landscape catalogue, in: Werner Y. Müller, Die Kunst Ferdinand Hodlers, Zurich 1941, no. 461 (titled and dated "Die Stockhornkette mit wolkigem Himmel, 1912")
On the original chassis, in the old nailing. In impeccable condition
Lake Thun with the Stockhorn mountain range was one of Hodler's favourite subjects. In the entire landscape series of the Stockhorn chain, the present work is remarkable for the dense wall of clouds that frames the motif. Its corporeal appearance and the broad contours of the segmental arch imitate the course and plasticity of the mountain range. This correspondence is an expression of the parallelistic order that Ferdinand Hodler depicted in numerous paintings (cf. "Das Jungfraumassiv von Mürren aus", 1914, Bätschmann/Müller 511). The solid and the ephemeral, as opposing elements, thus refer to each other through repetition (from: Catalogue raisonné, p. 387/407). The contrast between the calm surface of the lake in the foreground and the dynamic background is also fascinating.
Um 1912
Öl auf Leinwand
66x86 cm
Unten rechts vom Künstler signiert "F. Hodler"
Oskar Bätschmann/Paul Müller, Ferdinand Hodler, Catalogue raisonné der Gemälde, Band 1, Die Landschaften, Teilband 2, Zürich 2008,
Auktion G. & L. Bollag, Zürich, 21. November 1930, Los 74
dort erworben von
Privatsammlung Schweiz
Carl Albert Loosli, Generalkatalog Nachtrag, Bern 1924-1959,
Werner Y. Müller, Landschaftskatalog, in: Werner Y. Müller, Die Kunst Ferdinand Hodlers, Zürich 1941,
Auf dem originalen Chassis, in der alten Nagelung. In tadelloser Erhaltung
Der Thunersee mit Stockhornkette gehörte zu Hodlers bevorzugten Sujets. In der gesamten Landschaftsserie der Stockhornketten fällt im vorliegenden Werk die dichte, das Motiv hinterfangende Wolkenwand auf. Ihre körperhafte Erscheinung und die breit angelegte Konturierung des Segmentbogens imitieren den Verlauf und die Plastizität des Gebirgszuges. Diese Entsprechung ist Ausdruck der parallelistischen Ordnung, die Ferdinand Hodler in zahlreichen Gemälden darlegte (vgl. "Das Jungfraumassiv von Mürren aus", 1914, Bätschmann/Müller 511). Festes und Flüchtiges sind somit als gegensätzliche Elemente durch Wiederholung aufeinander bezogen (aus: Catalogue raisonné, S. 387/407). Spannend ist auch der Kontrast zwischen der ruhigen Seeoberfläche im Vordergrund und dem dynamischen Hintergrund.
Switzerland | CHF | Individual offer |
Europe | CHF | Individual offer |
Overseas | CHF | Individual offer |