• Artist / lot n°
  • Text search
  • Technique search
  • Stylistic period search
  • Online catalogue

    • Overview
    • Overview
    Alexej von Jawlensky  : Stillleben mit gelber und weisser Kanne , 1908
    Alexej von Jawlensky  : Stillleben mit gelber und weisser Kanne , 1908
    Alexej von Jawlensky : 76 Stillleben mit gelber und weisser Kanne
    Alexej von Jawlensky : 76 Stillleben mit gelber und weisser Kanne
    Alexej von Jawlensky : 76 Stillleben mit gelber und weisser Kanne
    Alexej von Jawlensky : 76 Stillleben mit gelber und weisser Kanne
    Alexej von Jawlensky : 76 Stillleben mit gelber und weisser Kanne

    Alexej von Jawlensky

    Kuslowo 1864 - 1941 Wiesbaden

    76   

    Stillleben mit gelber und weisser Kanne

    Estimate CHF 1'000'000
    Hammer price CHF 1'650'000
    Information without guarantee
    17.09.2021
    German version below

    1908

    Oil on cardboard, laid on wooden panel

    49,6x53,8 cm

    Signed by the artist in oil paint on the lower left "A. Jawlensky", on the right with the monogram "A.J."

    Catalogue Raisonné

    Maria Jawlensky/Lucia Pieroni-Jawlensky/Angelica Jawlensky, Alexej von Jawlensky, Catalogue Raisonné of the Oil Paintings, Volume 1, 1890-1914, London 1991, no. 223, reprod. in colours

    Provenance

    Estate of the artist

    Private collection Switzerland

    Literature

    Bernard p. Myers, The German Expressionists, New York 1957, pag. 253, reprod. in colour

    Clemens Weiler, Alexej Jawlensky, Köln 1959, no. 722, pag. 65, reprod. in colour

    Alfred Werner, Jawlensky, Painter of the Human Soul, in: Arts magazine, volume 39, no. 5, February 1965, pag. 41, reprod. in colour

    L'arte moderna, Mailand, Volume XIV/127, reprod. auf Titelseite, 1967 (?)

    Clemens Weiler, Jawlensky, Köpfe, Gesichter, Meditationen, Hanau 1970, no. 1307

    Marisa Volpi-Orlandini, Kandinksy e il Blaue Reiter, Mailand 1970, Tafel XXXII

    Bernd Fäthke, Alexej Jawlensky, Zeichnung-Graphik-Dokumente, in: Ausstellungskatalog Alexej Jawlensky, Wiesbaden 1983, Tafel 18

    Exhibitions

    Frankfurt am Main 1947, Frankfurter Kunstkabinett Hanna Bekker vom Rath, Alexej von Jawlensky, cat. no. 12

    Düsseldorf 1961, Galerie Wilhelm Grosshennig, Alexej von Jawlensky, without no.

    Wien 1962, Museum des 20. Jahrhunderts, Kunst von 1900 bis heute, cat. no. 43, reprod.

    New York 1965, Leonard Hutton Galleries, Alexej von Jawlensky, cat. no. 9, reprod. in colours

    Baltimore 1965, Museum of Art, Paintings by Alexej Jawlensky, A Selection from each year from 1901 to 1917

    Frankfurt am Main/Hamburg 1967, Alexej von Jawlensky, cat. no. 113, reprod.

    München/Paris 1970, Europäischer Expressionismus, cat. no. 8, reprod.

    Villingen-Schwenningen 1972, Beethovenhaus, Alexej von Jawlensky, cat. no. 15, reprod.

    Köln 1973, Galerie Gmurzynska, Progressive russische Kunst, cat. no. 33, reprod.

    Allentown 1974, Art Museum, The Blue Four and German Expressionists, cat. no. 14, reprod.

    New York 1987, Leonard Hutton Galleries, Der Blaue Reiter, cat. no. 17, pag. 57, reprod. in colours

    München/Baden-Baden 1983, Alexej von Jawlensky, cat. no. 47, reprod. in colours pag. 159

    Düsseldorf 1986, Wolfgang Wittrock Kunsthandel, Alexej von Jawlensky, cat. no. 1, reprod. in colours pag. 25

    New York 1987, Leonard Hutton Galleries, Jawlensky, Father and Son, cat. no. 39, pag. 31, reprod. in colours

    Wiesbaden 1991, Museum, Alexej von Jawlensky, cat. no. 7, pag. 33, reprod. in colours

    Madrid/Barcelona 1992, Alexej von Jawlensky, cat. no. 25, pag. 51, reprod. in colours

    Paris 1992/93, Musée d'Art Moderne de la Ville de Paris, Figures du moderne, L'Expressionisme en Allemagne 1905-1914, pag. 224, cat. no. 206, reprod. in colours

    Düsseldorf 1993/94, Galerie Ludorff, Alexej von Jawlensky - Andreas Jawlensky, Vater und Sohn, pag. 9, reprod. in colours

    Bietigheim-Bissingen 1994, Städtische Galerie, cat. no. 11, pag. 66 reprod. in colours

    Rotterdam 1994, Museum Boymans-Van Beuningen, Alexej von Jawlensky, cat. no. 9, pag. 43, reprod. in colours

    London 1997/98, Hayward Gallery, Objects of Desire, The Modern Still Live, cat. no. 8, pag. 35, reprod. in colours

    St. Petersburg 2000, Russian State Museum, Alexej von Jawlensky, without catalogue

    Turin 2001/02, Fondazione Palazzo Bricherasio, L'Espressionismo, Presenza della pittura in Germania 1900-2000, pag. 59, reprod. in colours

    Rom 2002, Complesso del Vittoriano, Gli Espressionisti, 1905-1920, pag. 59, reprod. in colours

    Wiesbaden 2010/11, Museum Wiesbaden, Das Geistige in der Kunst, ohne cat. no., reprod. in colours pag. 128

    Essen 2012/13, Museum Folkwang, Im Farbenrausch - Munch, Matisse und die Expressionisten, cat. no. 47, reprod. in colours pag. 274

    Wiesbaden/Emden 2014, Kunstmuseum/Kunsthalle Emden, Horizont Jawlensky - Alexej von Jawlensky im Spiegel seiner künstlerischen Begegnungen 1900-1914, cat. no. 49, reprod. in colours pag. 246

    New York 2017, Neue Galerie, Alexej von Jawlensky, cat. no. 12, reprod. in colours pag. 108

    Den Haag 2018/19, Kunstmuseum Den Haag, Alexej von Jawlensky, Expressionisme en devotie, reprod. in colours pag. 77

    München/Wiesbaden 2019/2020, Lebensmenschen Alexej von Jawlensky und Marianne von Werefkin, cat. no. 74, reprod. in colours

    Madrid 2021, Fundación MAPFRE, Alexéi von Jawlensky. The Landscape of the Face

    Condition

    In very beautiful condition, fresh in colours, in oil on cardboard, mounted on a wooden panel. Inscribed on the reverse of the wooden panel by Andreas Jawlensky

    Comments

    The year 1908 is in many respects a turning point in Jawlensky's œuvre. On the one hand, there is the decided departure from his Post-Impressionist style; on the other hand, the summer marks the beginning of the fruitful and intensive collaboration between the artist couples Marianne von Werefkin/Alexej von Jawlensky and Gabriele Münter/Wassily Kandinsky in Murnau am Staffelsee. The colours now become richer and clearer, two-dimensionality and reduction gain in importance

    The present painting, with its composition and composition of the picture and the nuanced use of colour, is certainly one of the most important paintings of this period. It also reveals Jawlensky's clear "stroke" in painting, which would later become a characteristic of his work. It is a spherical picture, the accurately placed pots and fruits merge with the tablecloth to form an impressive "whole". The importance of this still life for the artist is also evidenced by the fact that he kept it for himself and that it is now being offered for sale for the first time


     
     

    Stillleben mit gelber und weisser Kanne


    1908

    Öl auf Karton, auf Holzplatte aufgelegt

    49,6x53,8 cm

    Unten links vom Künstler in Ölfarbe signiert "A. Jawlensky", rechts mit dem Monogramm "A.J."

    Werkverzeichnis

    Maria Jawlensky/Lucia Pieroni-Jawlensky/Angelica Jawlensky, Alexej von Jawlensky, Catalogue Raisonné of the Oil Paintings, Volume 1, 1890-1914, London 1991, Nr. 223, reprod. in Farben

    Provenienz

    Nachlass des Künstlers

    Privatsammlung Schweiz

    Literatur

    Bernard S. Myers, The German Expressionists, New York 1957, pag. 253, reprod. in Farbe

    Clemens Weiler, Alexej Jawlensky, Köln 1959, Nr. 722, pag. 65, reprod. in Farbe

    Alfred Werner, Jawlensky, Painter of the Human Soul, in: Arts magazine, volume 39, Nr. 5, Februar 1965, pag. 41, reprod. in Farbe

    L'arte moderna, Mailand, Volume XIV/127, reprod. auf Titelseite, 1967 (?)

    Clemens Weiler, Jawlensky, Köpfe, Gesichter, Meditationen, Hanau 1970, Nr. 1307

    Marisa Volpi-Orlandini, Kandinksy e il Blaue Reiter, Mailand 1970, Tafel XXXII

    Bernd Fäthke, Alexej Jawlensky, Zeichnung-Graphik-Dokumente, in: Ausstellungskatalog Alexej Jawlensky, Wiesbaden 1983, Tafel 18

    Ausstellungen

    Frankfurt am Main 1947, Frankfurter Kunstkabinett Hanna Bekker vom Rath, Alexej von Jawlensky, Kat. Nr. 12

    Düsseldorf 1961, Galerie Wilhelm Grosshennig, Alexej von Jawlensky, ohne Nr.

    Wien 1962, Museum des 20. Jahrhunderts, Kunst von 1900 bis heute, Kat. Nr. 43, reprod.

    New York 1965, Leonard Hutton Galleries, Alexej von Jawlensky, Kat. Nr. 9, reprod. in Farbe

    Baltimore 1965, Museum of Art, Paintings by Alexej Jawlensky, A Selection from each year from 1901 to 1917

    Frankfurt am Main/Hamburg 1967, Alexej von Jawlensky, Kat. Nr. 113, reprod.

    München/Paris 1970, Europäischer Expressionismus, Kat. Nr. 8, reprod.

    Villingen-Schwenningen 1972, Beethovenhaus, Alexej von Jawlensky, Kat. Nr. 15, reprod.

    Köln 1973, Galerie Gmurzynska, Progressive russische Kunst, Kat. Nr. 33, reprod.

    Allentown 1974, Art Museum, The Blue Four and German Expressionists, Kat. Nr. 14, reprod.

    New York 1987, Leonard Hutton Galleries, Der Blaue Reiter, Kat. Nr. 17, pag. 57, reprod. in Farbe

    München/Baden-Baden 1983, Alexej von Jawlensky, Kat. Nr. 47, reprod. in Farbe pag. 159

    Düsseldorf 1986, Wolfgang Wittrock Kunsthandel, Alexej von Jawlensky, Kat. Nr. 1, reprod. in Farben pag. 25

    New York 1987, Leonard Hutton Galleries, Jawlensky, Father and Son, Kat. Nr. 39, pag. 31, reprod. in Farben

    Wiesbaden 1991, Museum, Alexej von Jawlensky, Kat. Nr. 7, pag. 33, reprod. in Farbe

    Madrid/Barcelona 1992, Alexej von Jawlensky, Kat. Nr. 25, pag. 51, reprod. in Farbe

    Paris 1992/93, Musée d'Art Moderne de la Ville de Paris, Figures du moderne, L'Expressionisme en Allemagne 1905-1914, pag. 224, Kat. Nr. 206, reprod. in Farbe

    Düsseldorf 1993/94, Galerie Ludorff, Alexej von Jawlensky - Andreas Jawlensky, Vater und Sohn, pag. 9, reprod. in Farbe

    Bietigheim-Bissingen 1994, Städtische Galerie, Kat. Nr. 11, pag. 66 reprod. in Farbe

    Rotterdam 1994, Museum Boymans-Van Beuningen, Alexej von Jawlensky, Kat. Nr. 9, pag. 43, reprod. in Farbe

    London 1997/98, Hayward Gallery, Objects of Desire, The Modern Still Live, Kat. Nr. 8, pag. 35, reprod. in Farbe

    St. Petersburg 2000, Russian State Museum, Alexej von Jawlensky, ohne Katalog

    Turin 2001/02, Fondazione Palazzo Bricherasio, L'Espressionismo, Presenza della pittura in Germania 1900-2000, pag. 59, reprod. in Farbe

    Rom 2002, Complesso del Vittoriano, Gli Espressionisti, 1905-1920, pag. 59, reprod. in Farbe

    Wiesbaden 2010/11, Museum Wiesbaden, Das Geistige in der Kunst, ohne Kat. Nr., reprod. in Farbe pag. 128

    Essen 2012/13, Museum Folkwang, Im Farbenrausch - Munch, Matisse und die Expressionisten, Kat. Nr. 47, reprod. in Farbe pag. 274

    Wiesbaden/Emden 2014, Kunstmuseum/Kunsthalle Emden, Horizont Jawlensky - Alexej von Jawlensky im Spiegel seiner künstlerischen Begegnungen 1900-1914, Kat. Nr. 49, reprod. in Farbe pag. 246

    New York 2017, Neue Galerie, Alexej von Jawlensky, Kat. Nr. 12, reprod. in Farbe pag. 108

    Den Haag 2018/19, Kunstmuseum Den Haag, Alexej von Jawlensky, Expressionisme en devotie, reprod. in Farbe pag. 77

    München/Wiesbaden 2019/2020, Lebensmenschen Alexej von Jawlensky und Marianne von Werefkin, Kat. Nr. 74, reprod. in Farbe

    Madrid 2021, Fundación MAPFRE, Alexéi von Jawlensky. The Landscape of the Face

    Zustand

    In sehr schöner, farbfrischer Erhaltung, in Öl auf Karton, aufgelegt auf eine Holzplatte. Rückseitig auf der Holzplatte von Andreas Jawlensky beschriftet

    Erläuterungen

    Das Jahr 1908 ist in vielerlei Hinsicht ein Wendepunkt im Œuvre Jawlenskys. Einerseits ist da die dezidierte Abwendung von seinem postimpressionistischen Stil zu nennen, andererseits beginnt im Sommer die fruchtbare und intensive Zusammenarbeit der Künstlerpaare Marianne von Werefkin/Alexej von Jawlensky und Gabriele Münter/Wassily Kandinsky in Murnau am Staffelsee. Die Farben werden nun satter und klarer, Flächigkeit und Reduktion gewinnen an Wichtigkeit

    Das vorliegende Gemälde ist mit seiner Komposition und Bildanlage und den nuanciert gesetzten Farben sicher eines der wichtigsten Gemälde aus dieser Zeit überhaupt. Es lässt sich darin auch Jawlenskys klarer «Zeichenstrich» in der Malerei erkennen, der später zu einem Charakteristikum seiner Arbeiten werden wird. Es ist ein sphärisches Bild, die akkurat gesetzten Kannen und Früchte verschmelzen mit der Tischdecke zu einem eindrücklichen «Ganzen». Die Importanz dieses Stilllebens für den Künstler belegt auch die Tatsache, dass er es für sich behalten hat, und es nun erstmals zum Verkauf angeboten wird

    Alexej von Jawlensky  : Stillleben mit gelber und weisser Kanne , 1908
    Alexej von Jawlensky  : Stillleben mit gelber und weisser Kanne , 1908

    KORNFELD
    Excellence and Expertise since 1864
    GALERIE KORNFELD AUKTIONEN AG • Laupenstrasse 41, Postfach, 3008 Bern / Switzerland • Tel +41 31 381 4673 • galerie@kornfeld.ch
  • By continuing your browsing on this site, you agree to the use of cookies to improve your user experience. Read our privacy statement.    Agree